Share

Julkaisimme jokin aika sitten Suomeen liittyviä Linkedin-tilastoja, kun Suomessa saavutettiin (epävirallisesti) miljoonan käyttäjän raja. Nyt on aika mennä hieman syvemmälle tilastojen ja niiden tulkinnan kanssa. Analyysin alla infograafi, jonka Micromedian (https://micromedia.fi/) kanssa julkaisimme tänään. Se on vapaasti jaossa, kunhan muistat kertoa mistä se on jaettu.

 

Suurimmat Suomi-ryhmät

Talent Pool Finland on jo pitkään ollut suurin pelkästään Suomeen fokusoiva Linkedin-ryhmä. Ryhmän virallinen pääluku oli tilastointihetkellä 46027. Tämä ryhmähän on kuuluisa ”unlisted” eli listaamaton ryhmä, jota et Linkedinistä löydä jos et ole jo ryhmän jäsen. Siitäkin huolimatta ryhmä jatkaa kohtuullista kasvuaan, ihmisten löytäessä ryhmän joko kaverin linkistä, googlaamalla, tai fiksusti suoraan osoitteen www.talentpoolfinland.fi kautta.

Muita suuria ryhmiä ovat ”Finnish hi-tech startup community” ja  ”Microsoft partner network Finland” yli 30.000 jäsenellään.

Liitot ovat aktivoituneet viime vuosina Linkedin-ryhmiin varsin mukavasti, ja Suomen Ekonomien ryhmä onkin jo 4. suurin Suomeen fokusoiva ryhmä.

Listan ulkopuolelta pitää erikseen mainita, että monissa kansainvälisissä ryhmissäkin on varsin huomattava määrä suomalaisia. Esimerkiksi Future Trends -ryhmässä on n. 17.000 suomalaista, ja Harvard Business Review -ryhmässäkin 9.000 suomalaista. Älä siis unohda kansainvälisiä ryhmiä kohdentaessasi mainontaa ryhmien avulla.

n. 2/3-osaa kaikista Linkedin-ryhmistä on edelleen piilotettuja ”unlisted”-ryhmiä, marraskuussa 2015 tapahtuneen ison muutoksen jäljiltä, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä niiden joukossa ei muita kovin suuria ryhmiä ole, kuin Talent Pool Finland.

Ja jos olet erityisen tarkka numeroiden suhteen, saatoit kiinnittää huomiota ryhmien kokoon. Listaamani numerot ovat eri luokkaa, kuin mitä itse ryhmässä (nimen alla) oleva luku. Tässä antamani luvut ovat ne todelliset käyttäjämäärät, ryhmissä listatut luvut eivät ota huomioon osaa käyttäjistä, johtuen heidän omista asetuksistaan. Tähän eroon muuten liittyy pieni ”jippo”, jonka usein opetan Linkedin Social Selling – ja somerekrytointi-koulutuksissa. Wink, wink.

 

Seuratuimmat (kiinnostavimmat?) suomalaisyritykset

Nokia on aivan omassa luokassaan seuratuimpien suomalaisyritysten listalla. Viime vuoden tilastoihin nähden luku on ponnahtanut huomattavasti, kun Linkedin on yhdistänyt ystävällisesti (manuaalisesti) NSN:n seuraajat Nokian seuraajiin, ja NSN:n yritysprofiili on poistettu käytöstä. Käytännössä se on integroitu täysin Nokian profiiliin. Viime vuonna NSN:n seuraajamäärät olivat toiseksi suurimmat Nokian jälkeen, mutta nyt ollaan hypätty yhdessä aivan uusille sataluvuille. Seuraajia Nokian profiililla on jo lähes 600.000!

Wärtsilä on otttanut listalla huiman harppauksen. Se on noussut viime vuoden listasijalta 6. suoraan kolmoseksi, ja seuraajien määrä on kasvanut hurjat 35.000 vuoden aikana! Huikea saavutus, hienoa Wärtsilä, satsaukset Linkediniin alkavat maksaa itseään takaisin!

Yhtään väheksymättä toki listan 2. sijalla majailevaa Konetta, Koneen seuraajamäärä on kasvanut vuodessa n. 26.000 henkilöllä ja on nyt 111.000+.

Listan muista firmoista kunniamaininnan ansaitsee F-Secure, joka on noussut viime vuoden sijalta 22. suoraan sijalle 16. n. 8.000 uuden seuraajan myötä.

Viime vuoden top 24 -listalta on tippunut Jolla, jolla ainoana kärkipään firmoista seuraajamäärät laskivat vertailujakson aikana.

”Bubbling under” osastoa ovat Dovre Gropin osana nykyisin Suomeen listattava Norwegian Petroleum Consultants, Management Events, ja Osuuspankki-ryhmä.

 

Showcase-sivujen ja Life-osion käyttö yritysprofiileissa

Yritysprofiilien yhteydessä on jo vuosia ollut käytössä Careers-osio, joka viime syksyllä brändättiin uudelleen Life-osioksi, ja on siis maksullinen palvelu. Sitä ovat vuosien varrella käyttäneet lähinnä erittäin suuret yritykset ja yritykset, jotka ovat rekrytoineet paljon osaajia lyhyen ajan sisällä. Itse en Careers-osiota voinut suositella asiakkailleni parhaalla tahdollakaan, mutta Life-osio on astetta kiinnostavampi ja monipuolisempi. Älä käsitä väärin, en suosittele sitä vieläkään kenellekään, kun saman asian voi usein tehdä monipuolisemmin pienellä vaivalla ja paremmin (mitattavin) tuloksin. Life-osio on kuitenkin merkittävästi parempi kuin edeltäjänsä.

Viime vuonna listasin top 24-listan seuratuimmista yrityksistä, ja silloin Careers-välilehti oli käytössä 16 yrityksellä (v. 2015 15 yrityksellä). Tällä hetkellä uusi Life-osio on käytössä kaikilla top 10 -firmoilla, ja top 20 -firmoista 17:llä. Vain Konecranes, Amer Sports, ja listan sijalla 20. oleva Norwegian Petroleum… eivät ole ottaneet Life-osiota käyttöön. Tästä voisi ehkä päätellä työnantajamielikuvan ja/tai Linkedinin tärkeyden rekrytoinnissa kasvaneen yritysten mielestä viimeisen vuoden aikana.

Showcase-sivuja laskin viime vuonna olleen top 24 -listalla käytössä 9 yrityksellä, kun tänä vuonna luku oli noussut top 24 osalta kymmeneen. Ei siis vielä kovin yleinen tapa toimia, mutta osalle firmoista Showcase-sivu on kuitenkin muodustunut hienoksi Life-osion korvaajaksi, jolla voidaan tehdä monin tavoin monipuolisempaa ja paremmin mitattavaa rekrytointia ja työnantajamielikuvan luontia kuin Life-osion avulla, Showcase-sivujen ollessa vieläpä ilmainen vaihtoehto. Muista ominaisuuksista puhumattakaan.

Hyviä esimerkkejä Showcase-sivujen luovasta käytöstä Suomessa ovat esim. Lassila & Tikanoja, Digia, Nokia, F-Secure ja VTT – tosin hyvin erilaisilla fokuksilla ja seuraajamäärillä, mutta luovuudesta pisteet kaikille näille. Nokialla esim. Alcatel-Lucent kokonaisuus on lisätty Showcase-sivuksi, jolla on yli 450.000 seuraajaa! Nokian ”Nokia for Service Providers”-sivulla seuraajia on aivan huikeat 379.000+, ja Nokian VR-tuotteillakin seuraajia on mukavat 24.000+.

 

Seuratuimmat oppilaitokset

Seuratuimpien oppilaitosten listan kärjessä porskuttavat isommat ja tunnetummat oppilaitokset, joilla opiskelijoita ja alumneja Linkedinissä on kiitettävissä määrin. Kärkipaikkaa pitää Helsingin yliopisto ylivoimaisella 75.000+ seuraajan määrällä. Toisena tulee Aalto yliopisto 37.500 seuraajan turvin, ja kolmantena kummittelee Teknillinen Korkeakoulu, jonka alumneja (ei niin yllättäen) Linkedinistä löytyy suuri joukko.

Listalla ammattikorkeakouluista loistaa Haaga-Helia yli 24.000 seuraajan turvin, jopa ennen Jyväskylän, Itä-Suomen ja Lappeenrannan yliopistoja. Tampereen AMK tulee kaukana perässä runsaan 15.000 seuraajan kera.

Oppilaitoksista Life-osio ei ole käytössä kellään, mutta Showcase-sivuja sentään ovat muutamat ottaneet käyttöön; Helsingin yliopisto, Tampereen Teknillinen, Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen AMK.

 

Eniten opiskelijoita ja alumneja oppilaitoksista

Opiskelijoiden ja alumnien yhteenlasketut määrät eivät tuota suuria yllätyksiä.

Kärjessä Helsingin yliopisto 66.000 henkilön turvin selkeällä erolla ennen Aalto, Tampereen ja Oulun yliopistoja. Teknillinen korkeakoulu sinnittelee seuraavana 23.000 alumnin turvin, tasoissa TuTin ja Haaga-Helian kanssa, Turun yliopiston hengittäessä niskaan 22.000 opiskelijan ja alumnin turvin.

Ammattikorkeakouluista positiivisesti yllättävät Tampere ja Metropolia 19.500, Turku 14.500 ja Laurea 11.500 opiskelijan ja alumnin määrillä.

 

Top 10 työtehtävät (Function)

Työtehtävä on erittäin kiinnostava tilasto, jonka julkaisimme Micromedian kanssa jo toukokuun lopulla. Tässä vielä päivitettynä tämän hetkinen tilanne suomalaisten Linkedinin käyttäjien työtehtävistä / toimenkuvista. Kiinnostava lista on esimerkiksi siksi, että työtehtävien perusteella voidaan näppärästi kohdentaa omaa viestintää ja mainontaa juurikin niille tietyssä funktiossa toimiville…

Myynnin ammattilaiset ovat löytäneet palvelun jo vuosia sitten, ja ”social sellingin” yleistyttyä Linkedinin merkitys myynnin työkaluna on vain kasvanut. Ja sen ovat myynnin tehtävissä huomanneet. Enkä puhu enää pelkästään B2B-myynnistä!

  1. Sales 64.000 suomalaista
  2. Business Development 59k
  3. Operations 57k
  4. Engineering 55k
  5. Entrepreneurship 54k
  6. Education 48k
  7. IT 41k
  8. Arts & Design 36k
  9. Research 26k
  10. Program and project management 26k

 

Top 10 toimialat

Samoin kuin työtehtävien osalta, julkaisimme toimialakohtaisen tilaston jo toukokuussa, mutta tässä päivitetty tieto suomalaisten edustamista toimialoista.

Information technology ja muukin ICT-sektori on edelleen vahvasti edustettuna, mutta edustaa kuitenkin kokonaisuudessaankin vain runsasta 10% kaikista suomalaisista Linkedinin käyttäjistä. Esimerkiksi Research-toimiala on kasvanut varsin merkittävästi viime vuosina.

  1. Information technology 61.000 suomalaista
  2. Research 30k
  3. Government administration 25k
  4. Telecommunications 24k
  5. Hospital & Healthcare 23k
  6. Higher education 22k
  7. Mechanical or industrial engineering 20k
  8. Marketing & Advertising 19k
  9. Computer software 18k
  10. Construction 17k ja Financial Services 17k

 

Maantieteellinen jako

Tyypillisesti suomalaiset Linkedinin käyttäjät asuvat – yllätys, yllätys – pääkaupunkiseudulla. Pk-seudulta löytyy lähes 58% kaikista suomalaisista Linkedinin käyttäjistä.

Etelä-Suomi on Linkedinin näkökulmasta varsin suuri alue myös kooltaan, sisältäen Helsinki-Espoo-Vantaa -akselin lisäksi mm. Hämeenlinnan, Porvoon, Lahden, Riihimäen, Kotkan, Hyvinkään, Järvenpään ja Forssan. Ei siis ihme että alueelta löytyy niinkin huomattava osa kaikista suomalaisista Linkedinin käyttäjistä.

Toiseksi yleisin alue, jolla suomalaiset aktiivisesti Linkediniä käyttävät, on Länsi- ja Keski-Suomi, johon lasketaan mm. Jyväskylä, Kokkola, Seinäjoki, Tampere ja Vaasa. Kaikista suomalaisista käyttäjistä lähes 19% tulee tältä alueelta.

Kolmantena aluejaossa on Lounais-Suomi yli 10% osuudella, joka sinänsä on aika iso, kun alueeseen lasketaan isommista kaupungeista vain Turku ja Pori.

Oulun, Kajaanin ja Ylivieskan ympärille rakentuva Pohjois-Suomi on kohtuullisen hyvin läsnä n. 6% osuudella, suunnilleen samoissa Itä-Suomen kanssa, johon kuuluu pitkä lista kaupunkeja; Kuopio, Joensuu, Mikkeli, Imatra, Lappeenranta, Pieksämäki, Savonlinna, ym.

 

Ikäjakauma

Nuorten osuus suomalaisten Linkedinin käyttäjien joukossa kasvaa pikku hiljaa. Tällä hetkellä jo 17.3% kaikista käyttäjistä on alle 25-vuotiaita.

18-24 v. 17,3%
25-34 v. 35,6%
35-54 v. 40%
55+ v. 6,9%

 

Suosituimmat miesten nimet Linkedinissä

Suomessa asuvien henkilöiden nimistä keräsin hieman erilaisen listan kuin viime vuonna, rajaus on entistä tarkempi.

Miesten listalla kärjessä yleisimpänä etunimenä on Juha, seuraavilla sijoilla Mikko, Pekka, Antti ja Timo.

 

Suosituimmat naisten nimet Linkedinissä

Naisten listallakin on uusien, tiukempien kriteerien myötä tullut pientä muutosta, vaikka Anna ja Anne ovatkin kärkipaikat säilyttäneet. Seuraavina listalla ovat Minna, Johanna ja Maria.

 

Suosituin sukunimi

Virtanenhan se siellä kärjessä porskuttaa, Korhonen, Nieminen, Mäkinen ja Koskinen perässään. Nennit jylläävät ennen… Lainetta.

 

Suosituin suomalainen nimi

… on Juha Korhonen. Korhosen Jusseja löytyy Linkedinistä peräti 60 kappaletta!

 

Alla olevista infograafeista löydät vielä pari muutakin tilastoa, jotka toukokuun lopulla julkistimme, eli kannattaa tutustua niihinkin kunnolla.

 

Kysymyksiä Linkediniin liittyen?

Jos tilastot herättävät kysymyksiä, ota vapaasti yhteyttä osoitteen tom.laine@somehow.fi kautta tai kommentoi alle! Tilastoja saa jakaa vapaasti lähdeviitteen kera.

Linkediniin liittyviä koulutuksia tullaan syksyn mittaan järjestämään sekä avoimina ilmaisina webinaareina, julkisina esityksinä (esim. Messukeskuksessa eri messuilla), maksullisina verkkokursseina, sekä asiakaskohtaisesti räätälöityinä luentoina, workshoppeina ja konsultointeina. Niistäkin voi em. osoitteen kautta kysellä lisätietoa. Avoimista ja ilmaisista koulutuksista saa tietoa mm. tilaamalla tämän sivuston uutiskirjeen.

Olemme Micromedian kanssa tuotteistaneet jo muutamille yrityksille aivan uudenlaisia Linkediniin liittyviä myynnin ja markkinoinnin palvelukokonaisuuksia. Palvelut julkistetaan virallisesti ja laajemmin alkusyksystä, mutta niistäkin voi toki jo kysellä, jos aihe on akuutti.

Hyvää kesää Linkedinin parissa!

//Tom

 

 

PS. Tässä vielä toukokuun lopulla jakamamme tilastoinfograafi, kun Suomessa saavutettiin miljoonan käyttäjän raja.

Tässä huomioitavaa on se, että sekä yrityksen kokoon että sukupuolijakaumaan liittyvät tilastot eivät kerro koko totuutta, vaan niissä on Linkedinin tilastoinnista johtuva selkeä tilastoharha. Harhalla tarkoitan tilastojen rajoittuneisuutta, ne kattavat vain hyvin rajallisen osan Linkedinin suomalaisista käyttäjistä, ja erityisesti näissä tilastoissa se tarkoittaa tilastojen vääristymisestä, ja siksi tietoja kannattaa käyttää harkiten päätöksenteon tukena.