Share

Kuulimme eilen iltapäivällä yllättäviä uutisia Microsoftin tehtyä ostotarjouksen LinkedInistä. Tunnelma somessa uutisen tiimoilta oli yllättynyt ja fiilikset tuntuivat vaihtelevan positiivisesta negatiiviseen, mutta ainakin omassa verkostossani moni alkoi heti pelätä pahinta. Mitä jos Microsoft pilaa LinkedInin, pian palvelulle käy kuten Nokia matkapuhelimille, onko LinkedInin alasajo nyt näköpiirissä? Ja monelta tullut kysymys; mihin palveluun satsata seuraavaksi jos LinkedIn kuopataan tai korruptoituu liikaa Microsoft-fokusoituneeksi?

Kumpikin yritys tiedotti asiasta omaa henkilökuntaansa ja kansainvälistä mediaa hieman eri tavoin. Tässä alla lyhyt analyysi ja parhaat palat julkisista ja sisäisistä tiedotteista ja uutislähteistä, oman analyysini kera. Kun kyseessä on 26,2 miljardin dollarin kauppa, on varmaa että Microsoft ei tehnyt ostosta sattumalta ja harkitsematta asiaa tarkoin, varsinkaan aiempien katastrofien ollessa vielä hyvin muistissa…

Jeff Weinerin LinkedInin henkilöstölle lähettämässä kirjeessä Jeff listaa muutamia potentiaalisia ideoita yhteistyökohteiksi;

  • Massively scaling the reach and engagement of LinkedIn by using the network to power the social and identity layers of Microsoft’s ecosystem of over one billion customers. Think about things like LinkedIn’s graph interwoven throughout Outlook, Calendar, Active Directory, Office, Windows, Skype, Dynamics, Cortana, Bing and more.
  • Accelerating our objective to transform learning and development by deeply integrating the com/LinkedInLearning solution in Office alongside some of the most popular productivity apps on the planet (note: 6 of the top 25 most popular Lynda.com courses are related to Microsoft products).
  • Realizing LinkedIn’s full potential to truly change the way the world works by partnering with Microsoft to innovate on solutions within the enterprise that are ripest for disruption, e.g., the corporate directory, company news dissemination, collaboration, productivity tools, distribution of business intelligence and employee voice, etc.
  • Expanding beyond recruiting and learning & development to create value for any part of an organization involved with hiring, managing, motivating or leading employees. This human capital area is a massive business opportunity and an entirely new one for Microsoft.
  • Giving Sponsored Content customers the ability to reach Microsoft users anywhere across the Microsoft ecosystem, unlocking significant untapped inventory.
  • Redefining social selling through the combination of Sales Navigator and Dynamics.
  • Leveraging our subscription capabilities to provide opportunities to the massive number of freelancers and independent service providers that use Microsoft’s apps to run their business on a daily basis.

”[Microsoft Chief Executive Satya Nadella]’s vision was to operate LinkedIn as a fully independent entity within Microsoft, a model used with great success by companies like YouTube, Instagram and WhatsApp. I [Jeff Weiner] would remain as CEO and report directly to him instead of a board. Together, along with Reid, Bill Gates, my former colleague Qi Lu, and new partner Scott Guthrie, we would partner on how best to leverage this extraordinary combination of assets while pursuing a shared mission. This, we both agreed, might not only be a structure that could work, it would be one in which both companies could thrive.

Given our ability to operate independently, little is expected to change: You’ll have the same title, the same manager, and the same role you currently have. The one exception: For those members of the team whose jobs are entirely focused on maintaining LinkedIn’s status as a publicly traded company, we’ll be helping you find your next play. In terms of everything else, it should be business as usual.” (Jeff Weiner, sisäinen kirje LinkedInin henkilöstölle)

 

”[Microsoft Chief Executive Satya Nadella] has pushed to connect Microsoft’s products to data sources that can provide customers with timely, useful information, and to develop services intended to anticipate information users want and actions they’ll take.” (WSJ)

 

”Nadella said that LinkedIn, while keeping its brand and CEO (Jeff Weiner), would integrate with Office 365 and Microsoft Dynamics, the company’s customer relationship management product that rivals Salesforce. The data on more than 400 million professionals registered with LinkedIn and the customer base of recruiters will give Microsoft a business that’s not only expected to grow 25 percent this year, but also could help Microsoft sell its core products more effectively.” (CNBC)

 

Oma analyysini yrityskaupan taustoista ja LinkedInin tulevaisuudesta

CRM-kulma

Siitä lähtien kun Microsoftin epäonnistui ostaa Salesforce, on ollut selvää, että Microsoftia kiinnostaa paitsi pilveen sidotut ohjelmistot, myöskään Dynamicsin kasvu ei ole ollut toivottua tasoa. Microsoft haluaa haastaa SAP:n ja Oraclen, ja Salesforce-kaupan myötä olisi siirtynyt pari pykälää korkeammalle suosituimpien CRM-järjestelmien rankingissa.

Zendesk, Nimble ja osaltaan myös Lithium ovat uuden sukupolven CRM:iä, jotka ovat onnistuneet luomaan tiiviit integraatiot ja ominaisuudet sosiaalisuuteen ja sosiaalisiin medioihin. Ne omalla tavallaan tuovat myös sosiaalista Business Intelligenceä CRM:iin aivan uudella tavalla, kun henkilöprofiileihin voidaan tuoda somesisältöjä ja ihmisten sidonnaisuuksiin liittyvää tietoa. Varsinkin Lithium ja Nimble ovat olleet tällä alueella kuumia pelureita, ja olisikin ollut aika luontevaa Microsoftin lähestyä Nimbleä tai Lithiumia ostotarjouksella – kuka sanoo, ettei näin olekin jo käynyt, huonolla menestyksellä.

Kun Zendeskillä, Nimblellä ja Lithiumilla on kuitenkin suhteessa aika vähän käyttäjiä verrattuna Microsoftin omien tuotteiden käyttäjämääriin ja LinkedInin käyttäjämäärään, olisi aika luontevaa, että LinkedIn-dataa tuodaan suurissa määrin osaksi Microsoft Dynamics -tarjontaa, eli ”sosialisoidaan” olemassa oleva CRM julkisella some-datalla ja luodaan sitä kautta valtavan laajoja tietokokonaisuuksia jalostettaviksi myynnin ja asiakaspalvelun tueksi.

Sisäinen vs. ulkoinen some

Microsoftin ostaessa Yammerin, ei kovinkaan moni ihmetellyt ostosta. Nyt jos LinkedInin ulkoinen some ja Yammerin sisäinen some naitetaan, syntyykin aivan uudenlainen kombinaatio. Eli somepalvelu, jossa voidaan tuoda oma julkinen profiili ja verkostot luontevasti osaksi sisäisiä keskusteluja, ja toisaalta mahdollistaa LinkedInin käyttäjille Yammerin suljetut, sisäiset keskustelut, jotka parhaimmillaan vievät LinkedIn-ryhmät aivan uudelle tasolle.

Skype ja LinkedIn

Mitä jos LinkedInin henkilöprofiilien kautta voisikin tehdä suoran viestimisen tai kontaktipyyntöjen lähettämisen sijaan konferenssipuhelun tai näköpuhelun? Korvaisiko tämä Google Plus -palvelun Hangoutit? Tai voitaisiinko Skype-osoitteisto integroida LinkedIn-osoitteiston kanssa? Voisiko Skypessä olla suora linkki kohdehenkilön LinkedIn-profiiliin, jotta tiedät enemmän ihmisistä joiden kanssa Skypessä viestit? Entä tiedostojen jakaminen Skypessä Slidesharen kautta?

Microsoft Edu -palvelut ja Lynda.com

Microsoft on suhteellisen vankka peluri koulutuspuolella ja Microsoftin erilaiset edu-palvelut ovat suosittuja eri puolilla maailmaa. LinkedIn osti Lynda.com koulutusportaalin aiemmin muistaakseni n. 1,5 miljardilla dollarilla, ja on pikkuhiljaa integroinut sitä kiinteämmäksi osaksi LinkedIniä.

Lyndan ja Microsoftin liitto on varsin luonnollinen – mitä jos Dynamicsin tai Officen käyttäjät voisivat helposti kouluttautua vaikkapa Microsoftin tuotteiden käyttöön Lyndan avulla? Kuten Jeff Weiner omassa kirjoituksessa kommentoi, 25 suosituimman Lynda-kurssin joukosta 6 liittyy Microsoftin tuotteisiin jo nyt, ja tämän kaupan myötä Microsoftin tuotteisiin kouluttamisen on helppo nähdä siirtyvän entistä enemmän Lyndan kautta tapahtuvaksi. Varsin osuva ostos!

Slideshare ja MS Office

Mitä jos voisit julkaistakin Officesta suoraan Slideshareen, tai pitää Slidesharen privaattipuolella omia dokumenttejasi? Korvaisiko se osittain Dropboxin tarpeen? Voisiko Slidesharen sisällä laatia dokumentteja Office-tiedostomuodoissa ja Office-editorilla? Kilpailija Google Docsille? Tai jos Officesta voisi julkaista dokumentteja, artikkeleja tai blogikirjoituksia suoraan LinkedInissä? Houkutteleva ajatus…

Ja totta kai myös Slidesharen Influencer-dataa ja käyttäjätietoja voidaan hyödyntää CRM-puolellakin, SlideSharella on kuitenkin n. 225 miljoonaa käyttäjää. Ehkä Slidesharen dokumenteillakin voisi rikastaa CRM-dataa…

LinkedIn ja Outlook

LinkedInistä on puuttunut yksi selkeästi monelle kiinnostava ominaisuus, nimittäin kalenteri. Myöskään LinkedIn-osoitekirja ei ole mitenkään erityisen hyvin toimiva tai monipuolinen. Outlookissa kumpikin näistä toimii moitteettomasti ja vieläpä integroituu muihin Microsoft-tuotteisiin helposti.

Eli jos LinkedInin osoitekirjaa voisi hallita Outlookin kautta, tai Outlookista voisi lähettää suoraan LinkedIn-kutsuja? Voisikohan Outlookista chekata myös keskustelukumppanin LinkedIn-profiilin ja yhteiset tuttavat, niin voisi olla helpompi löytää keskustelunaiheita?

Entä sitten yritysten sisäiset osoitekirjat? Tuleeko LinkedInin ja Outlookin osoitekirjoista kombinaatio, jossa yhdistyy yrityksen organisaatiokaavio ja -struktuuri vaikuttaja- ja verkostoituneisuustietoon? Ainakin hauska ajatus leikittäväksi, jos ei muuta. Aika moni yritys on pyrkinyt yhdistelemään avointa verkostodataa sisäisiin organisaatiokaavioihin ja CRM-tietoon, siinä kenenkään suuresti onnistumatta. Tässä on selkeä peli paikka, kun tuo verkostoituneisuustieto ja ulkoiset osoitekirjat voitaisiin vielä tuoda osaksi Dynamicsin tarjoomaa. Tällaisesta kombinaatiosta moni yritys maksaisi tänä päivänä aika paljon, kun päästään asiakkaiden iholle tai sen alle ihan uudella tasolla, hyödyntäen sisäisiä ja ulkoisia suosittelijoita, yhteisiä tuttavia, yhteistä työhistoriaa, jne. Damn!

Mainonta ja markkinointi

Yhdessä Microsoftin eri tuotteiden ja LinkedInin eri palveluiden tuottama data ja sen jalostaminen saavat uuden tason, kun tietoa voidaan (jos voitaisiin) kuljettaa palvelusta toiseen ja käyttää kohdentamaan mainontaa entistä paremmin. Myös omien palveluiden ristiinmarkkinoinnissa LinkedInin ja Microsoftin tuotteiden välillä on varmasti merkittäviä synergioita. Tässä kombinaatiossa liikkuu iso raha, se on varmaa.

LinkedIn ja Bing

LinkedIn-profiilit ovat perinteisesti rankkautuneet hakukoneissa hyvin. Henkilön omista sosiaalisen median profiileista käytännössä vain Google Plussan profiilit rankkautuvat – ja vain Googlessa – korkeammalle kuin LinkedIn-profiilit, jos kaikkiin pää-somepalveluihin tuotetaan samanlaista ja samoja määriä tietoa.

Oletettavasti Bingin hakutuloksissa alkavat LinkedInin henkilö- ja yritysprofiilit nyt löytyä aivan uudella tasolla, ja sama koskee takuuvarmasti LinkedInissä julkaistuja status-päivityksiä, blogikirjoituksia ja Slideshare-esityksiä. Vastaako Google tähän tiputtamalla LinkedIn-profiileja huonommalle näkyvyydelle omissa hakutuloksissaan? Jää nähtäväksi… Ketään tuskin haittaisi sellainenkaan skenaario, jossa LinkedInin sisäinen haku uudistettaisiin vastaamaan Bingin parhaita ominaisuuksia, tai että LinkedInin sisälle voisi tuoda Bingin hakutuloksia.

Rekrytointi

Mitä jos Dynamicsiin voitaisiin tuoda HR-moduuli, jonka kautta voisi julkaista rekrytointi-ilmoituksensa suoraan (edullisesti tai jopa ilmaiseksi) LinkedInissä? LinkedIn ja Oracle ovat tietääkseni jo pitkään kehittäneet Oraclen ERP:iin mahdollisuutta ilmoitella järjestelmästä suoraan työpaikkailmoituksia LinkedInissä. Nyt oletettavasti Dynamics saa saman ominaisuuden, kenties jopa ennen kuin Oracle…? Ja SAP:in mahdollisuus tehdä sama asia heikkenivät juuri merkittävästi.

LinkedIn ja B2B-kauppa

LinkedIn julkaisi vähän aikaa sitten Yhdysvalloissa ProFinder-palvelun, joka vie alihankinnan välittämisen, asiantuntijuuden myymisen ja freelance-työn LinkedInissä uudelle tasolle. Palvelu on itsessään melko yksinkertainen, ”Elance-tyyppinen”, mutta suoraviivaisesti ajaa (erityisesti) B2B-kauppaa. Miten B2B-kaupan ja alihankinnan välityksen puolella voisi hyödyntää Microsoftin tuoteperhettä, on toistaiseksi vielä iso kysymysmerkki, mutta ProFinder tulee ainakin nostamaan LinkedInin aktiviteettitasoa ja suoria liiketoiminnallisia hyötyjä selkeästi (onnistuessaan).

ProFinder tulee Eurooppaan todennäköisesti loppuvuodesta, julkaisen ProFinderista kuvia ja analyysiä lähipäivinä tällä samalla kanavalla.

Yhteenveto

LinkedInin pörssikurssi on ollut alhaalla viime aikoina, ja vaikka Microsoft tarjosikin päivän kurssiin verrattuna n. 50% preemion, lähtee LinkedIn juuri nyt halvalla verrattuna runsaan vuoden takaiseen pörssikurssiin. Samaa voi toki sanoa myös Nokian kurssikehityksestä ennen Microsoft-kauppaa, ja kaikki tietävät miten siinä kävi. Onko Microsoft jälleen haukkaamassa yhden ison ostoksen, jonka oma suunta markkinoilla on laskussa, vai syntyykö tästä voittava yhdistelmä?

Itse koen kaupan olevan LinkedInin kannalta pieni mukava lisä, ainakin pääomistajat ottavat exitin varmasti ilolla vastaan. Yksittäiselle palvelun käyttäjälle ei suuren suuria ja suoraviivaisia hyötyjä ole näköpiirissä. Lähinnä hyödyt liittyvät eri ominaisuuksien potentiaalisiin teknisiin parannuksiin.

Suuri voittaja kaupassa on Microsoft, joka saa LinkedInin käyttäjistä ja ominaisuuksista selkeää ja suoraviivaista lisäarvoa ja lisäpalveluita joita se voi myydä hyvin pienellä integraatiolla ja rajapintojen avaamisella. Voisi jopa sanoa, että ostohintaa verratessa LinkedInin käyttäjämääriin, yhdestä LinkedInin käyttäjästä maksettiin 60 dollaria, joka kuulostaa ”Customer Lifetime Value”-kulmalla aika halvalta, jos käyttäjämääriä onnistutaan kaupallistamaan edes kohtuullisella prosentilla.

Microsoftin lupaus kauppaa julkistettaessa oli pitää LinkedIn yrityksenä ja brändinä erillään emoyhtiöstä, ja liiketoiminnalliset hyödyt tulevat tietomääristä ja integraatioista Microsoftin olemassa oleviin palveluihin. Saa nähdä miten tämä lupaus saadaan pidettyä, itse olen toiveikas, en näe Microsoftilla olevan mitään järkeä ajaa LinkedIniä alas tai sitoa sitä liikaa omiin muihin tuotteisiinsa, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun Microsoft tekee tyhmyyksiä.

Edellä kuvatut potentiaaliset hyödyt ovat vain jäävuoren huippu, kummankin yrityksen asiakasmäärillä ja tietomäärillä voisi varmasti tehdä paljon, paljon enemmänkin, mutta tässä näin lyhyesti ensimmäiset ajatukset joita kauppa herätti. Nähtäväksi jää, millaisia uusia palveluita, ominaisuuksia ja integraatioita tästä vielä syntyy. Mitä lisäarvoa Sinä näet Microsoftin ja LinkedInin yhdistymisessä?