Share

Tämä kirjoitus on alun perin julkaistu Digitalist-blogissa: http://digitalistnetwork.com/gandice-galek/

Candice Galek on yksi tämän hetken kuumimmista nimistä verkkokaupan ja viraalimarkkinoinnissa Yhdysvalloissa.

Candice on Bikini Luxe -nimisen verkkokaupan perustaja ja toimitusjohtaja. Bikini Luxe on hurjassa kasvussa, n. 2 vuotta vanha yritys työllistää jo yli 50 ihmistä ja liikevaihto on miljoonaluokkaa, tämän vuoden lv-arvio on 5 mUSD. Candice on itse entinen uimapukumalli, joka perusti uimapukujen verkkokauppansa makuuhuoneensa nurkassa, josta se on siirtynyt suureen varastohalliin Miamissa.

Candice on aiheuttanut kohua ja pahennusta tuomalla bikinimallit Linkediniin, jossa perinteisesti ollaan patsasteltu B2B-fokuksella ammattilaisten hillityissä keskusteluissa ja “pienissä” piireissä.

Candicen toiminta on aiheuttanut ketjureaktion, jollaista ei ole aiemmin nähty. Sen kulminaatiopisteinä ovat hänestä viime vuonna tehdyt satakunta mediajuttua, sekä huippuna peräti 6 juttua vuoden aikana Forbesissa, joka myös listasi Candicen arvostetulle “30 under 30” -listalleen.

Candice on myös vahva ehdokas TED-puhujaksi, ja viimeisimpänä ”saavutuksena” Candicen saama äänivyöry kaatoi koko TEDin ehdokkuus-palvelun, kun Candice pyysi Linkedin-verkostoaan nimeämään hänet TED-puhujaehdokkaaksi, ja verkosto toteutti toiveen…

 

Forbes teki viime vuonna Candicesta peräti 6 juttua

Ja Candicen tahti vain kiihtyy. Seuraavassa Tom Laineen tekemä haastattelu Candicen tavasta toimia somessa. Mitkä ovat Candicen opit ja toimintatavat? Suomen Mr. Linkedin kysyy ja Amerikan Ms. Linkedin vastaa.

Tom: Kertoisitko hieman itsestäsi ja yrityksestäsi?

Candice: Yritykseni Bikini Luxe vaikuttaa nykyisin isossa varastohallissa Miamissa. Meillä on maailman kolmanneksi suurin luksus-kategorian uimapukuvalikoima [verkkokauppa]. Olemme pikku hiljaa lisänneet valikoimiin muitakin kategorioita, kuten “Resortwear”, “Activewear”, ja tarvikkeet (“Accessories”). Tunnettuja brändejä valikoimissamme ovat mm. Frankie’s Bikinis, Agua Bendita, Beach Bunny Swimwear, Michi NYC, ja Shahida Parides.

Olen luotsannut Bikini Luxen vaatimattomasta alusta maailmanlaajuisesti tunnetuksi uimapukubrändiksi, sanoisin että olemme tällä hetkellä “kuuma” nimi. Meistä on tehty paljon juttuja erilaisiin julkaisuihin, kuten mm. Forbes, Fox Business, Shape Magazine, Inc., jne.

Tomin huomio: myös mm. Huffington Post, Social Media Today, Business.com, CIO, NBC, ja kymmenet muut mediat ovat tehneet Candicesta viime aikoina juttuja. Forbes on tehnyt 6 (!!!) juttua Candicesta ja hänen yrityksestään pelkästään vuonna 2016!

Candice: Viime aikoina olen rakentanut vahvasti omaa henkilöbrändiäni ja alkanut myös ottaa vastaan enemmän konsultointitoimeksiantoja ja puhujan pestejä markkinoinnin ja verkkokaupan saralta.

Tom: Käytät aktiivisesti sosiaalista mediaa myyntiin ja markkinointiin. Mitä kanavia pitäisi käyttää ja miksi?

Candice: Kaikkia! Jotkut ihmiset sanovat, että pitäisi valita yksi kanava ja fokusoida siihen, mutta olen vahvasti eri mieltä tuohon kanavien valintaan liittyen! Sinun pitäisi olla kaikissa relevanteissa kanavissa, Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, Pinterestissä, Linkedinissä, jne. Kanavavalikoima riippuu totta kai siitä mitä olet myymässä.

 

Avain menestykseen on fokusoitua yhteen kanavaan kerrallaan!

Avain menestykseen on fokusoitua yhteen kanavaan kerrallaan! Pura se osiin, mieti miten palvelu toimii, miten siitä saada parhaat tehot irti juuri omiin tarpeisiisi, ja sen jälkeen ala dominoimaan tuota kanavaa! Toki kanavat pitäisi avata mahdollisimman pian ja aikaisessa vaiheessa.

Tom: Eli tilit auki kaikissa olennaisissa kanavissa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mutta kanavat laitetaan yksi kerrallaan optimikuntoon.

Candice: Meillä on esimerkiksi 10 Instagram-tiliä. Joitain hallitsemme manuaalisesti, joitain hallitaan työkalujen kautta ja automaattisesti

Tom: Kaikkea ja kaikkia ei tarvitse hallita omin käsin, vastuuta voi ja pitää jakaa, sisällöntuotantoa voi myös automatisoida.

Tom: Miksi alun alkaen valitsit erityisesti Linkedinin osaksi Bikini Luxen markkinointi-mixiä?

Candice: Jos totta puhutaan, muutamat Linkedin-päivitykseni menivät viraaliksi, kun ihmiset valittivat sisällöstä, ja niihin tulleiden kommenttien määrä oli aivan käsittämätön [eli Linkedin ei ollut alun perin suunniteltu pääkanava]. Jotkut päivitykseni saivat 10-20.000 kommenttia! Se oli enemmän kuin kaikissa muissa kanavissa saatu huomio yhteensä! Ja me sentään saamme esimerkiksi Pinterestistä 2 miljoonaa “hittiä” kuukaudessa. Meillä jokainen Linkedinissä saatu kommentti vastaa suurin piirtein 100-kertaista katselumäärää. 1000 kommenttia tarkoittaa suunnilleen 100.000 katselua. Eli parhaimmillaan puhuttiin miljoonista katselukerroista [yksittäiselle päivitykselle]!

 

JOTKUT LINKEDIN-PÄIVITYKSENI SAIVAT 20.000 KOMMENTTIA! SE OLI ENEMMÄN KUIN KAIKISSA MUISSA KANAVISSA SAATU HUOMIO YHTEENSÄ!

 

Tomin huomio: Candicen tili itse asiassa suljettiin Linkedinin toimesta, kun negatiivisen kommentoinnin määrä oli niin valtava ja sisällön raportoitiin olevan sopimatonta Linkediniin. Tili kuitenkin avattiin uudelleen, kun Candice otti Linkediniin yhteyttä ja kysyi syytä ja selitti miksi seksikkäät bikinikuvat ovat osa normaalia liiketoimintaa heille. Linkedin arvioi tilanteen uudelleen, ja tili palautettiin Candicen käyttöön. Sen jälkeen Linkedin on käyttänyt Candicea positiivisena esimerkkinä. Candicen suosituin Linkedin-päivitys on saanut yli 50.000 kommenttia…

Tom: Voitko kertoa hieman muista hyödyistä, joita olet Linkedinin kautta saanut?

Candice: Se todellakin nosti minut pinnalle ammatillisesti. Sain Linkedinistä saamieni kontaktien kautta jutun Forbesiin ja pystyin pitchaamaan bisnestäni 150 toimittajalle. Sen jälkeen olen suoraan Linkedinin kautta saamani huomion ansiosta saanut juttuja läpi suunnilleen sataan julkaisuun, kuten mm. Inc., Entrepreneur, Forbes, jne.

Juttujen kautta saamani huomion ansiosta taas sain oman kolumnin Inc.:iin. Se kolumni taas mahdollisti minun haastatella maailman johtavia markkinointiguruja, kuten Seth Godin, Tony Robbins, ja monia muita. Tämä itsessään sekä nämä kovan luokan kontaktit paitsi avasivat valtavasti hienoja ovia ja mahdollisuuksia, myös nostivat minut Forbesin “30 under 30” -listauksen top 20:in. Tämä on ollut hurja ja mahtava kyyti, ja minulla on ylitsevuotava kiitollisuus heitä kohtaan, jotka ovat minua matkan varrella auttaneet neuvoillaan ja opeillaan.

Tomin huomio: Ja tämä kaikki lähti liikkeelle vain siitä, että Candice jakoi Linkediniin kuvan bikiniasuisesta nuoresta naisesta saatesanoilla “Is this appropriate for Linkedin?”. Loppu on historiaa.

 

“IS THIS APPROPRIATE FOR LINKEDIN?”

 

Tom: Huhu kertoo, että sinulla on Linkedinissä positiivinen ongelma: saat tuhansia Linkedin-kutsuja, päivityksesi saavat huikean määrän huomiota tykkäysten ja kommenttien muodossa, ja jossain vaiheessa sinulla oli 50.000 sivukatselua profiiliisi viikossa, joka on suorastaan sairas määrä profiilin katseluja! Miten mittaat sosiaalisen median tilejäsi ja toimintaasi, onko sinulla aikaa ja työkaluja “engagementin” analysointiin?

Candice: Aikaa pitää allokoida. Alussa yritin parhaani vastatakseni suurimpaan osaan viesteistä ja kommenteista henkilökohtaisesti, mutta jossain vaiheessa tiimini oli pakko tulla avuksi. Vaikka työskentelen 18 tuntia päivässä, aika loppuu yksinkertaisesti kesken.

Tomin huomio: Candicen Linkedin-profiili oli 2016 maailman katsotuin profiili, esim. Bill Gates oli sijalla 5.

Candice: Mitä tulee työkaluihin, tämä on erittäin kiinnostava kysymys! Kokeilin aluksi mm. työkaluja, joita käytetään automaattisesti vierailemaan toisten profiileissa ja seurataan oman profiilin vierailuja. Nämä työkalut olivat kuitenkin jatkuvasti jollain tavalla epäkunnossa ja niillä ei ollut käytännössä mitään vaikutusta siihen, miten paljon itse saimme näkyvyyttä ja miten orgaanisten vierailujen määrä kasvoi, kun teimme hyvin suunniteltuja statuspäivityksiä.

Nykyisin käytämme Buffer-sovellusta, joka on ollut huomattavan hyvä apu. Itse asiassa tein heidän kanssaan juuri pari päivää sitten podcastin [joka löytyy osoitteesta https://blog.bufferapp.com/candice-galek-show-notes].

Tomin huomio: Yhdysvalloissa on viime vuosina yleistyneet sovellukset, joilla voi “pingata” kiinnostavien henkilöiden Linkedin-profiileja, eli niihin jätetään jälki, että tietty henkilö on vieraillut profiilissa. Tästä seurauksena on usein vastavierailu henkilön tai yrityksen profiilissa, jolloin katselukertojen määrää voidaan keinotekoisesti buustata huomattavastikin. Joissain tapauksissa kohdehenkilö lisäksi kommentoi tai muuten ottaa yhteyttä tiedustellakseen vierailun syytä, ja tästä voi syntyä kiinnostavia keskusteluja. Tätä voisi verrata yhdenlaiseen “inboundin aktivoimiseen”. Suomessakin tätä olen kuullut hyvin pienimuotoisesti tehtävän, toki niin vahvasti tutkan alapuolella, että nimiä en halua tuoda tässä julki. Mielestäni tässä mennään jo hieman liian pitkälle, mutta markkinoinnissa ja rakkaudessa kaikki on sallittua.

Tom: Sosiaalinen media nosti Bikini Luxen kuuluisuuteen ja kovaan kasvuun, mitä seuraavaksi?

Candice: Tom, vain 3 sanaa: “Global bikini domination” (Candice nauraa). Ei kun oikeasti, jatkan aktiivisesti oman henkilöbrändini ja yrityksen brändin kasvattamista. Jatkossa näet ja kuulet minusta podcastien merkeissä, puhujana tilaisuuksissa, ja ehkä vähän lisää TV-näkyvyyttä vielä tänä vuonna… Kiitos kysymästä ja kiitos paljon tästä haastattelusta!

Tom: Kiitos Candice, pleasure was all mine!

 

Candicen tapa hyödyntää perinteisiä somekanavia uusilla provokatiivisilla tavoilla on mielenkiintoinen, siinä on selkeitä merkkejä sissimarkkinoinnista ja viraali-ilmiöiden tarkoituksellisesta kalastelusta. 

 

Monessa somepalvelussa kriittinen massa on jo niin suuri, että niissä voisi myydä ja markkinoida melkein mitä vain

Candicen tapaus todistaa jo jonkin aikaa sitten tekemäni havainnon, että monessa pää-somepalvelussa kriittinen massa on niin suuri, että niissä voisi myydä ja markkinoida melkein mitä vain. Suomessakin Facebook, Twitter, Instagram ja Linkedin kaikki ovat sitä kokoluokkaa, että niitä ei voi enää kategorisoida vain tietyn tyyppiseen toimintaan, vaan yleisön laajuus takaa tavoittavuuden hyvin moniin olennaisiin segmentteihin, kunhan löydetään ne yhdistävät tekijät profiileissa, sisällöissä, asiasanoissa, jne., joilla kohdeyleisöön voidaan kohdentaa toimintaa.

Candicen opeista voin vielä kertoa haastatteluosuuden lisäksi, että Bikini Luxe käyttää huomattavan suuren osan markkinointibudjetistaan hakukoneoptimointiin, joka vieläpä alihankitaan Euroopasta tai Aasiasta käsin. Se myös jakaa tuotteitaan aktiivisesti bloggareille, jota kautta seuraajamäärät somessa ovat kasvaneet kiihtyvään tahtiin.

Aiemmin tuotteita jaettiin tunnetuille uimapukumalleille, mutta nyt fokus on siirtynyt aivan tavallisiin muotibloggareihin, joilla tuntuu olevan merkittävästi suurempi vaikutus tuotteiden myyntiin, kuin ammattilaisten ja mallien blogeilla ja sometileillä.