Share

Ja kas kummaa, Linkedin muuttuu ja kehittyy pala kerrallaan. Tällä kertaa saamme myös takaisin muutamia erittäin kiinnostavia ja arvokkaitakin toiminnollisuuksia, jotka oli jo luultu menetetyiksi turhan kehityksen alttarille.

Viestiseinä palaa entiseen!

Viestiseinästä tuli viimeisimmän ison käyttöliittymäpäivityksen myötä sekava. Samaan aikaan huomattiin, että artikkelien saama huomio laski merkittävästi. Artikkelien suhteen kyse on monen asian summasta, kirjoitan lähiaikoina ehkä kaikkein suurimmin siihen vaikuttaneesta tekijästä, mutta viestiseinän suhteen olemme kuitenkin saaneet pienen palasen edellistä Linkedin-versiota takaisin. Tai siis saamme pian, muutosta aletaan pikku hiljaa rullata käyttöön Yhdysvalloista käsin, kuten aina, ja muutos tulee Suomeen pikku hiljaa.

Ja se muutos on viestiseinän suodatus kahdella tavalla, kuten edellisessäkin versiossa, suosituimpiin ja viimeisimpiin päivityksiin.

Aiemmassa versiossa käytössä oli 3 pienen pientä nappia, joiden alta tuli valikko jossa valinta viimeisimpien ja suosituimpien päivitysten välillä tehtiin. Tällä kertaa valinta on hieman helpompi löytää. Ominaisuus palaa profiileihin piakkoin.

Viestiseinää voidaan myös muokata niin, että pyydämme Linkediniä ”parantamaan” viestiseinän sisältöä (ks. alla).

 

 

Ja jos haluamme piilottaa yksittäisen päivityksen seinältämme, niin ettei se esimerkiksi ponnahda seinälle takaisin jonkun siihen jälleen reagoidessa, klikataan Hide this post -nappia.

 

 

Jos haluamme antaa Linkedinin parantaa viestiseinän sisältöä, ”Improve my feed”, ohjaa se itse asiassa meidät valitsemaan itse Linkedinin ehdottamista aihealueista, toimialauutisista ja tunnetuista eri alojen vaikuttajista kiinnostavimmat, joiden päivityksiä viestivirtaan haluamme. Samaan aikaan siis voimme poistaa viestiseinältämme ei niin kiinnostavien ihmisten ja yritysten päivityksiä (”Hide this post”, Unfollow xxx”), sekä toimialauutisia, ja poimia sinne tällä hetkellä kiinnostavampia vaihtoehtoja, ja pikku hiljaa viestivirtamme ”selkiytyy” ja paranee laadultaan. Tämä toki vaatii aikaa ja omaa aktiivisuutta, mutta suunta on mielestäni hyvä ja oikea.

 

 

Mobiilisovelluksen puolella voimme valita selkeästi yleisen Feed- ja suodatetumman (suosituimpien) Trending-vaihtoehtojen välillä.

 

 

Profiilin vahvuus – ”use the strength force, Luke”

Uusi ominaisuus ”Profile Strength” on vastine aiemmin henkilöprofiilissa oikeassa yläkulmassa olleelle pallolle, joka kuvasi profiili täyttöastetta. Nyt ei puhuta enää täyttöasteesta, vaan ”voimakkuudesta”. Voin kuvitella että jonkun ajan kuluttua Linkedin alkaa näyttämään tilastoja, joiden mukaan henkilöt, joiden profiili on ”vahvempi”, saavat myös enemmän profiilin katseluja, kontaktipyyntöjä, työtarjouksia, tai jotain muuta hyvää. Tämä on Linkedinin hyvin tyypillinen taktiikka.

Profiilin voimakkuusmittarilla pyritään pienen pelillistetyn elementin myötä aktivoimaan käyttäjiä tekemään ”vielä hiukan enemmän”. Enemmän sisältöä, verkostoitumista, päivityksiä, tai mitä tahansa, joka mahdollistaa sen, että ihmiset aktivoituvat palvelussa hieman aiempaa enemmän. Ja on totta, että henkilöt joilla on vahva profiili, tulevat saamaan keskimääräistä enemmän hyötyjä palvelusta, mutta se ei johdu ”voimasta/vahvuudesta”, vaan siitä, että kun vaan on enemmän sisältöä, niin siellä on myös enemmän asiasanoja joilla tulee löydetyksi hakutuloksista, siellä on enemmän olennaisten sanojen toistoa, joka vaikuttaa positiivisesti löydettävyyteen, ja kun ihminen on aktiivinen ja päivittää profiiliaan, hän tuottaa kaikkea tietoa enemmän löydettävyyttään edistääkseen. Samaan aikaan kun ihmiset päivittävät profiiliaan, muut myös huomaavat hänet omassa viestivirrassaan aktiivisuuden johdosta (Linkedin siis lähettää oletustilassa automaattisia statuspäivityksiä tekemistästi muutoksista ja lisäyksistä), ja on todennäköisempää että silloin sinut huomataan, muistetaan, profiilissa vieraillaan, ja saat todennäköisemmin hyötyjä palvelusta, kuin että olisit vain passiivisesti unohduksissa suppean profiilisi kanssa. Ei rakettitiedettä, maalaisjärkeä. Linkedin vain saa asiat kuulostamaan siltä, kuin itse ”vahvuudella” itsessään olisi suurikin merkitys.

 

 

Parempia tilastoja ja muita muutoksia julkaisuihin

 

 

Saamme – luojan kiitos! – osittain takaisin artikkeleista poistuneita tilastoja, jotka ovat ainakin itselleni olleet aivan kullanarvoisia. Itse asiassa näyttää siltä, että saamme jopa hieman laajemmin tilastotietoa kuin aiemmin, vaikkakin yksi itseäni erittäin kiinnostava tietokenttä jäi vielä uupumaan.

Sekä blogiartikkelien että statuspäivitysten osalta siis näemme yllä olevan kuvan mukaisesti ”reshares” tilaston, eli miten viestiä on jaettu eteen päin. Kuva on tosin testivaiheesta, joten en uskalla luvata että tilastot Sinun profiilissasi tulevat näyttämään julkaisuvaiheessa ihan samalta kuin omassa profiilissani.

Vanhoja tilastoja kirjoituksissa ei saada laskettua, eli tilastointi alkaa nollasta, riippumatta mitä kirjoitukselle on aiemmin tapahtunut. Harmi ettei tähän astisia tilastoja saada näkyviin, mutta tämäkin on parannus edelliseen versioon. Toki kaikkein eniten kaipaisin näkeväni konkreettisesti kuka on jakanut, millä saatesanoilla, ja miten tähän jakoon on reagoitu, kuten vielä viime vuonna pystyimme näkemään. Voihan sitä toki aina toivoa, että vanhatkin tilastot tulisivat jossain vaiheessa näkyviin, vaan yleensä näin ei ole käynyt.

Statuspäivityksissä vastaavia tilastoja ei ole koskaan aiemmin ollut, joten sinne puolelle tämä on hieno uutuus.

Julkaisemiseen on kaiken kaikkiaan tulossa muutoksia, nähtäväksi jää, miten ne vaikuttavat blogien lukukertoihin ja löydettävyyteen.

 

Muita muutoksia

Näiden lisäksi omien blogiartikkelien kommentointia voidaan jatkossa hallita paremmin, voimme halutessamme ”disabloida” eli ottaa kommentit pois käytöstä.

Henkilöprofiileissa luettavuutta pyritään entisestään parantamaan, ja profiilin nyt auki-klikattaviin osiin on tulossa pieniä parannuksia piakkoin.

Profiileissa päästään pikku hiljaa muokkaamaan myös syntymäpäivämuistutusten ja muiden ”notifikaatioiden” näkymistä viestivirrassa. Eli edelleen viestivirtaa voidaan pikku hiljaa ajan myötä parantaa.

 

 

Kuvafilttereistä olenkin jo puhunut aiemmin, ne tulivat hyvin nopeasti käyttöön julkaisun jälkeen, ja voit siis mobiilisovelluksessa muokata profiilikuvaasi paremmaksi 6 eri filtterin ja kuvanrajaus-ominaisuuksien myötä.

Tässä kaikki tällä kertaa. Taas kun seuraava isompi pompsi muutoksia tulee, laitan blogiin lisätietoa kuvien kera. Kannattaa siis tilata esimerkiksi uutiskirje joko www.somehow.fi-sivun kautta tai lähettämällä suoraan sähköposti osoitteeseen tom.laine@somehow.fi ja kirjoittamalla otsikkoon ”Uutiskirjeen tilaus”, jotta pysyt tulevistakin muutoksista ajan tasalla.

Seuraavissa uutiskirjeissä tulee tietoa mm. tulevista ilmaisista Linkedin-webinaareista ja muusta mukavasta. Olkaahan kuulolla!

Ja sen ilmaisen Linkedin Megaoppaanhan lisäosineen saa ladattua itselleen osoitteesta http://linkedinopas.fi/, jos aihe kiinnostaa enemmänkin.