Linkedinin suhteen sattuu ja tapahtuu. Muutokset ovat jatkuvia, uusia ominaisuuksia tulee nyt kovempaa tahtia kuin koskaan ennen. Seuraavat kuukaudet ovat mullistusten aikaa. Tässä muutamia uusia ominaisuuksia ja muutoksia, jotka ovat tulleet aivan hiljattain tai tulossa piakkoin. Ja siis kyse on muutoksista, joista ei Suomessa vielä ole kirjoitettu.

Mainos-huutokaupat

Mainospaikoista alkaa huutokauppa. Käytännössä tarkoittaa sitä, että jos samaa kohdeyleisöä tavoittelee useampi mainostaja, saa ensisijaisesti (tai paremman) näkyvyyden korkeamman tarjouksen tehnyt taho.

Kun mainos laaditaan, määritellään maksimihinta, joka oltaisiin valmis maksamaan mainoksen näkymisestä kohderyhmän viestivirrassa. Jos kilpailua on, niin korkeamman tarjouksen tehnyt voittaa mainospaikan, mutta hinnaksi määritellään vain minimikorotus verrattuna kilpailevaan tarjoukseen (senttikorotus). Eli et maksa ”liikaa” verrattuna kilpaileviin tarjouksiin. Mitä kiinnostavampi kohdeyleisö, sitä korkeampi hinta.

Ja mainoksen näkyvyys-vertailu tapahtuu joka ainoa kerta, kun kohderyhmään määritelty henkilö Linkedin-viestivirtaansa selailee. Joka ainoa näyttö on mini-tarjouskilpailu.

Mainoksen näkyvyys ihmisten viestivirrassa pyritään pitämään relevanttina sisällön kannalta, ja siksi Linkedin määrittelee ”relevance scoren” eli relevanttiusarvon sisältöjen ja kohderyhmän välillä. Jos ihmiset eivät reagoi julkaisuun, se on vähemmän relevantti, ja sitä tietyllä tavalla rankaistaan korkeammalla hinnalla. Vaikuttavia tekijöitä ovat klikkaukset, tykkäykset, jaot, kommentit, ja muu mahdollinen palaute.

Relevanttius siis voi vaikuttaa myös siihen, miten usein ja hyvin mainostasi näytetään. Esim. relevanttiusarvo x kertaa tehty tarjous = hinta Y. Toisella yrityksellä jolla on suurempi relevanttiusarvo 2x kertaa tehty tarjous (sama hintatarjous) = 2Y, jolloin paremman kertoimen saanut yritys voittaa itselleen paremman näkyvyyden, joskus jopa halvemmalla jos relevanttiusarvo on erityisen hyvä.

 

Viestiseinän uudet päivitykset

”Trending storylines” on uusi ominaisuus, jolla aletaan järjestellä kaoottiseksi muodostunutta viestiseinää. Sen käyttöönotto alkoi Yhdysvalloissa ensimmäisille käyttäjille keskiviikkona, ja pikku hiljaa ominaisuus valuu Eurooppaan ja muualle maailmaan. Siihen tuodaan oma pieni nappinsa.

Tämän muutoksen myötä pyritään viestiseinälle nostamaan erityisesti sellaiset sisällöt, jotka olisivat mahdollisimman relevantteja käyttäjälle. Kuratointi tehdään sekä automaattisen arvioinnin (algoritmisesti) että manuaalisen konktrolloinnin puitteissa – mitä se manuaalisuus käytännön tasolla sitten Linkedinin mittakaavassa tarkoittaakaan.

Viestiseinällesi nostettavat päivitykset voivat olla mediajulkaisuja sinua mahdollisesti kiinnostavista aiheista, Influencerien blogiartikkeleita, trendaavia aiheita, ja oman verkoston tuottamaa sisältöä jossakin suhteessa.

Erikoisuutena tässä on isosti trendaavien aiheiden ja juttujen yhteyteen luotavat omat hashtägit! Eli aiheella on oma tunnisteensa, jota klikkaamalla pääsee suodattamaan kaikki ko. aiheen julkaisut ja keskustelut. Voit siis myös tehdä nk. ”newsjackingiä” jatkossa Linkedinissäkin 😉

Toisin sanoen julkaisemalla omia ajatuksiasi tietyllä trendaavalla tunnisteella tulet löydetyksi globaalin tietyn aihealueen yleisön toimesta. Erittäin kiinnostava vaihtoehto ja mahdollisuus! Tämä menee takuuvarmasti testiin!

Voit myös alkaa helposti seuraamaan tiettyä aihealuetta ja ihmisiä, jotka viestiseinällesi nostetaan uuden toiminnon myötä. Perusajatus on, että viestivirrastasi alkaisi pikku hiljaa jalostua entistä relevantimpi omien mieltymyksiesi mukaan.

 

Hakuvahtien paluu

Wuhuu! Yksi pienistä ja hyvin huomaamattomista ominaisuuksista, jota itse olen käyttänyt vuosien varrella paljon, teki paluun! Linkedin poisti henkilöhakuvahdit käyttöliittymääuudistuksen myötä, mutta suuren haloon myötä palautti ominaisuuden melko nopeasti.

Jos siis ajatuksenasi on löytää parhaat uudet talentit tai uudet ostopäättäjät heidän päivittäessään profiiliaan tai aloittaessaan Linkedinin käytön, on sinulla mahdollisuus päästä hyvin nopeasti heidän iholleen hakuvahtien avulla. Iso suositus rekrytoijille ja myyjille!

Suomessa tehdyissä hauissa aluekohtainen haku on aktivoitunut, mutta postinumerohaku puuttuu vielä kokonaisuudessaan. Suomesta etsittäessä kaikki isot ja keskikokoiset kaupungit ovat haettavissa, ja onpa joukkoon päässyt joitakin pienempiäkin.

Lisäksi Keywords-haut, eli Linkedinin uudet boolean-funktiot etunimi, sukunimi, titteli, koulu ja yritys, ovat nyt myös visualisoitu asiasanahaku-kentäksi (ks. alla).

 

 

Valokuvafiltterien lanseeraus

Runsas viikko sitten Linkedin aloitti valokuvafiltterien ja valokuvien muokkausominaisuuksien käyttöönoton Yhdysvalloissa. Filtterit ja muokkausominaisuudet tulevat käyttöön vain mobiilisovelluksessa. Filttereitä on alkuun käytössä 6 erilaista.

Hyvin nopeaan tahtiin ympäri maailmaa saadaan käyttöön hieman Instagram-maiset filtterit profiilikuviin, ja voit tuunata kuviasi esim. rajausten muodossa. Hyvä uudistus, joskaan ei ehkä sellainen iso killerijuttu, joka nyt omaa Linkedinin käyttöä millään tavalla mullistaisi.

 

Tiedonsiirto CRM-työkalujen ja Linkedinin välillä

Erityisesti myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta Linkedinissä on tapahtumassa lähikuukausina paljon mielenkiintoisia asioita, uusia ominaisuuksia tulee hengästyttävään tahtiin.

Yksi kiinnostava ominaisuus, josta on jo aiemminkin ollut spekulaatioita ja ennakkotietoa, on datan siirto Linkedinistä yrityksen CRM:ään ja toisin päin.

Pari päivää sitten aukesi ensimmäisille (amerikkalaisille) käyttäjille mahdollisuus siirtää tietoa Linkedinissä tapahtuneista aktiviteeteista suoraan Salesforcen ja Dynamicsin asiakaskantoihin. Muille (kansainvälisesti tunnetuille) CRM-järjestelmille tiedonsiirto mahdollistetaan piakkoin.

Tietoja joita Linkedinistä voidaan CRM:iin siirtää, ovat henkilöprofiilin kuva, työhistoria, tittelit, ja muita henkilöprofiilin tietoja. Myös tietyillä kriteereillä voidaan osa verkostoitumistiedosta viedä Linkedinistä CRM:ään, ja tämä koskee ensisijaisesti Sales Navigatoria.

Integraatio/ datan siirto koskee myös uusi CRM widgettejä, jotka mahdollistavat Sales Navigator -palvelusta tiedon siirron yrityksen omaan CRM:ään. Tiedot joita näin voidaan siirtää ovat aika tarkkaan samat kuin muussakin tiedonsiirrossa. Widget-integraatio on laajentumassa piakkoin koskemaan myös muita Linkedinin kumppaneita tällä saralla, eli mm. Oracle, SAP (Hybris), NetSuite, SugarCRM, Hubspot ja Zoho pääsevät pian käsiin Linkedin-henkilöprofiilien dataan.

CRM Widgettien ominaisuuksista ja toiminnasta ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta ne liittyvät tiiviisti Sales Navigatorin käyttöön. Kustannuksista tiedetään sen verran, että Sales Navigatorista pitää ottaa korporaatio-versio, joka on suunnattu selkeästi isommille yrityksille ja maksaa 1.600 USD per vuosi per käyttäjä. Tässä yhteydessä Linkedin ilmoitti että mm. EY / Ernst & Young ottaa 30.000 henkilölle käyttöön kyseisen version Sales Navigatorista. Siitä voi kukin alkaa laskea minkä kokoisesta kaupasta on kyse, toki jollakin alennuskertoimella varmasti laskettuna. EY:llä on globaalisti n. 250.000 työntekijää, joten runsas 10% kaikista työntekijöistä ottaa/saa Sales Navigatorin käyttöönsä.

Tällaiseen 1.600 USD pakettiin sisältyy 50 InMailia eli Linkedinin sisäistä sähköpostia per kuukausi. Kuulostaa siltä, että EY satsaa ”social sellingiin” aika radikaalisti!

Lisäksi ominaisuuksiin kuuluu Single Sign-On kirjautuminen, sekä TeamLink Extend -palvelu tiimien sisäiseen liidien ja kontaktien vaihtoon ja hallintaan.

Jatkossa tähän toimintoon liitetään myös uusia, pelillistettyjä (!) ominaisuuksia, joilla lisätään ihmisten motivaatiota jakaa keskenään tietoja, liidejä ja kontakteja.

Linkedin osti viime kesänä PointDrive-nimisen yrityksen, joka keskittyy myyntiprosessin tiedon- ja sisällönjakoon, ja siihen liittyen Sales Navigatorin tiimi- ja korporaatioversioiden käyttäjät saavat pääsyn tiettyihin PointDriven ominaisuuksiin.

Jobs-osio

Työpaikkojen kohdalla nähdään nyt Premium-tileillä hieman eri tavoin tietoa muista työnhakijoista. Kun työpaikkaan on vähintään 10 hakijaa, aktivoituu työpaikkailmoituksessa mm. lokaatiotieto, eli kartta jossa näytetään mistä päin muut hakijat tulevat.

 

 

Samaan yhteyteen Linkedin on palauttanut muutamia vuosia sitten poistuneen ominaisuuden, jossa nähdään mistä kyseisen yrityksen työntekijät tulevat, firmoittain ja kouluittain.

 

 

Työpaikkojen ”pikahaku” on jälleen myös kokenut pienen ”faceliftin”, eli sen tekstit ja toiminnollisuus ovat  kokeneet pieniä muutoksia.

 

 

Lisäksi työnkuvaukseen on tullut maksullisten Premium-tilien ominaisuutena palkkatieto – toistaiseksi vain Yhdysvalloissa – sekä kenttä, jossa ehdotetaan relevantteja Linkedin Learning -kursseja.

 

Jos haluat tutustua tarkemmin Linkedinin uusiin muutoksiin, kannattaa käydä lataamassa ilmaisen Linkedin Megaoppaan uudehko lisäosa (kuva alla) osoitteesta http://linkedinopas.fi/.

Ja jos haluat saada jatkossa muuten tietoa Linkedinin uusista ominaisuuksista, tilaa uutiskirjeemme osoitteesta tom.laine@somehow.fi