Ehdin jo kirjoittaa lyhyen jutun samasta aiheesta Linkediniin englanniksi, paikallisin maustein, mutta paljon jäi hyviä esimerkkejä Suomesta näyttämättä ja kertomatta. Tässä siis lyhyt katsaus aiheeseen, joka minua on mietityttänyt jo pitkään: Miksi niin moni yritys tuhlaa rahansa rekrytointi-ilmoitteluun kanavissa, joissa ei ole oikeaa kohdeyleisöä tai mahdollisuutta saada edes imago-hyötyjä? Enkä nyt puhu Linkedinistä ja somesta laajemminkaan, vaan ”out-of-the-box”-ajattelusta, toimintatavoista, joilla voidaan saada huomiota juuri oikealta kohdeyleisöltä tai jotka muuten tukevat yrityksen tapaa toimia ja kuitenkin tuottavat järkevää tulosta – vaikka hakemuksia tulisi vähän, ne ovat usein ”spot on”!

Otetaan esimerkiksi Lidl. Spotifyn ilmaisversiossa on pyörinyt jo muutamiakin työpaikkailmoituksia, lähinnä kesätyöläisiä kosiskelevia ääniklippejä. Lidl on tässä kunnostautunut yhtenä aktiivisimmista, ja hiljattain Puolustusvoimatkin aktivoitui houkuttelemaan Spotifyn avulla nuoria upseerin uralle (upseeriksi.fi-sivuston nimissä). Ja miksei? Nuoria, kesätyö- ja armeija-ikäisiä suomalaisia käyttäjiä Spotifystä löytyy pilvin pimein. En tosin tiedä miksi näitä mainoksia minullekin soitetaan, mutta ilmeisesti kohdennusmahdollisuudet ovat aika heikot…

 

 

Beckhoff on yksi monista yrityksistä akuutin IT-osaajapulan kourissa. Muutamat nimeltä mainitsemattomat loistavan työnantajamielikuvan omaavat firmat ovat tyhjentäneet koodarimarkkinan lähes koko Suomessa, ja osaajavaje on varsin tuntuva. Pitäisikö siis rekrytoijan ulottaa lonkeronsa myös sellaisten osaajien keskuuteen, joilla on konkreettista käytännön kokemusta tai ainakin vahvaa harrastuneisuutta, mutta ei muodollista tutkintoa? Miksipä ei?! Siis ei muuta kuin koodaushaaste pystyyn ja käytännön testien avulla verifioimaan ken on heistä kaikkein kaunein… ei kun osaavin. Kunhan ei käy kuten Australian Strömsössä…

 

 

 

Yhdysvalloissa ja monissa muissakin maissa on varsin yleinen käytäntö ilmoittaa avoimesta työpaikasta yrityksen ikkunassa olevalla kyltillä. Haetaan kioskiin myyjiä, ravintolaan tarjoilijoita tai pikaruokalaan pihvinpaistajia. Suomessa toimintatapa on aika harvinainen, vaikkakin mielestäni oikeinkin sopiva moneen tarkoitukseen.

Miksei? Jos haluaisin palkata lähikauppaan kassaneidin tai varasto-orjan, miksen laittaisi ikkunaan tai kaupan ilmoitustaululle siitä lappua? Kun sitten hakijat tulisivat paikkaa kyselemään, tiedän että he todennäköisesti asuvat tai työskentelevät lähellä, kun ovat kauppaan päätyneet alun alkaenkin. Ja jos hyvin käy, tunnistan heti onko kyseessä se mukava, kohtelias perheenäiti vai pienessä pöhnässä oluthyllyä päivittäin tyhjentävä hemmo. Osaamisen taso ei ole kovin korkea niissä tyypillisissä rooleissa, joihin ikkunailmoituksella ihmisiä haetaan, ja enemmän painoarvoa on sillä, millainen persoona ja käytös ihmisellä on – työhön voidaan opettaa käytännön työllä.

Toki joissakin tapauksissa ikkunarekryillä on imagoarvoakin. Alla harvinainen esimerkki Helsingistä. Rekrytäänkö ihmisiä oikeasti tämän ikkunamainoksen avulla vai onko se vain mielikuvamainontaa, on sitten eri asia.

 

 

Tässä ison maailman tyylinäyte samasta teemasta.

.

 

Jos VR etsii juniin konduktöörejä, tarjoilijoita tai asemahenkilökuntaa, asemakahvilan ikkuna ei varmasti ole huono vaihtoehto.

 

 

Mustapekka Oulusta on ajatellut myyjien rekrytoinnin mielenkiintoisella tavalla. Myy itsesi puhelimessa! ”Rekrytointihaastattelun” tekee yhdenlainen puhelinvastaaja. Soita ja vakuuta puhelimyyntikyvyilläsi! Onko äänesi hunajaa, ulosantisi selkeä ja artikulointisi moitteeton? Jätä viesti! Ensimmäinen versio rekrytointi-botista? Kuka ehtii ensin?

.

 

Missä liikkuvat aloittelevat copywriterit? Todennäköisesti ainakin lukevat Markkinointi & Mainonta -lehteä. Ainakin Havasin mielestä. Siksi maksullinen mainos, ja vieläpä sopivasti rekrytointiaiheisen jutun keskellä, jossa kerrotaan Skyrin luovasta Instagram-rekrytointikampanjasta.

 

Jos sinulla on oma verkkopalvelu, sovellus, alusta tai työkalu, voisiko sitä käyttää konvertoimaan asiakkaistasi työnhakijoita? Tässä Spotifyn tyylinäyte. Spotifyn rekrytoija käyttää yrityksen omaa alustaa, ja vieläpä erittäin luovasti, lähestyessään kiinnostavia ihmisiä työtarjouksella.

Tämä viesti itse asiassa sopivasti vieläpä kohdentui minulle, ja kesti hetken ennen kuin hoksasin mikä viesti on ja miksi tuntematon henkilö lähetti minulle soittolistan (jonka biisit olivat vieläpä pääosin huonoja ;-)). Varsinainen rekrytointiviesti on biisilista, ja teksti koostuu biisien nimistä. Lue ja hämmästy luovuudesta!

.

 

Jos haluaisit rekrytoida rekkakuskeja, missä ilmoitella avoimista paikoista? Tuskin ainakaan Linkedinissä. Vielä. Luova hetki ja tässä tulos. Rekrytointi-ilmoitus roiskeläppään ja uutuuden karhea tai vastapesty rekka teiden tukkeeksi, suosittuun rekkaparkkiin tai huoltoaseman pihaan sopivaan paikkaan, ja ei muuta kun odottamaan hakemusten tulvaa. Mitä tahansa renkaiden potkimisesta sanotaankaan, näitä renkaita ei potkita turhaan.

.

 

Kun koodaripula on kova, ovat luovat keinot tarpeen. Jos jalkaudut alan tapahtumiin meetupeista hackathoneihin, mieti millä saat juurikin avoimista työpaikoista kiinnostuneiden huomion ilman, että sinun pitää olla sisäpiiriläinen ja kaikkien tuttu. Rekrytoija on koodarihäppeningeissä seinäruusu, jos ei osaa olla luova. Tässä Ilkan luovaa tyyliä Slushista. Tällä paidalla erottuu hämärämmässäkin luolassa. Iso peukku!

.

 

Spotifyn tavoin omaa alustaansa hyödyntää myös mm. Uber. Osaavatko Uberin käyttäjät löytää in-app rekrytointi-osuuden, on sitten oma juttunsa… Tai onko kohdeyleisö oikea…

 

 

Onko sinulle tullut kiinnostavia toimintatapoja tai luovia ratkaisuja vastaan? Kommentoi alle!