Share

American Eagle on Yhdysvalloissa yksi niistä brändeistä, jotka ovat huomanneet somevaikuttajien vallan. Viimeisimmässä markkinointikampanjassaan se hyödyntää mallina mm. Cameron Dallasia, joka on tullut suuren yleisön tietoisuuteen muutama vuosi sitten Vine-palvelun kautta, ja on sittemmin kasvattanut hurjan suosion YouTubessa, Twitterissä ja Instagramissa. Cameronilla on melko vaikuttava määrä someseuraajia eri kanavissa:

  • Vine, parhaimmillaan yli 8.1 miljoonaa seuraajaa, yli 2 miljardia katselukertaa
  • Twitter 10.2 miljoonaa seuraajaa
  • YouTube 5.5 miljoonaa tilaajaa, 267 miljoonaa katselukertaa
  • Instagram 18.7 miljoonaa seuraajaa

 

Cameronin osuus kampanjasta on vieläpä sloganilla ”I can be my own brand”, joka kuvastaa täysin sitä asennetta, joka Cameronilla tuntuu olevan, ja joka kuvastaa myös sitä trendiä mihin suuntaan ollaan menossa – kenestä tahansa voi tulla merkittävä henkilöbrändi ja verkkovaikuttaja.

Cameronin tie tähtiin alkoi Vine-palvelussa jaetuista 6 sekunttia pitkistä videoista, joissa Cameron pelleilee ja temppuilee. Kampanjan toinen tähti, Ben Nordberg, taas on ammattiskeittari, joka on akanut saavuttaa lajin parissa merkittävää tunnettuutta ja someseuraajia lajin ulkopuoleltakin. Benin slogan kampanjassa on ”I can break the rules”, sekin hyvin kuvaava Benin uraan ja elämänasenteeseen viitaten.

Kampanjassa American Eagle tekee jotain, mitä juuri yksikään brändi ei ole aiemmin uskaltanut tehdä. Nimittäin tuo mallit esille heidän omilla sometunnisteillaan, suorina linkkeinä ensisijaisesti heidän kanaviinsa, ei American Eaglen sometileille, verkkosivuille tai verkkokauppaan!

Kampanja on erittäin rohkea, sillä se on kääntänyt perinteisen ajattelun ylösalaisin – mallien tehtävä ei olekaan suoraviivaisesti houkutella ihmisiä yrityksen kanaviin, vaan heidän omiin kanaviinsa. Asiakas saattaa päätyä Cameronin perässä jopa kanaviin, joissa American Eagle ei ole lainkaan läsnä omilla tileillään.

American Eagle on rakentanut kampanjansa sen ajatuksen varaan, että nämä nuoret somestarat jakavat kampanjan sisältöjä myös omissa kanavissaan, ja tuotteet tulevat siellä paremmin ja uskottavammin löydetyksi kuin yrityksen omista kanavista ja tileiltä. Erityisesti Cameronilla on jo niin vahva ja tunnettu henkilöbrändi, että jopa tunnettu vaatebrändi kuten American Eagle on valitussa kohderyhmässä se vähemmän tunnettu ja seurattu, varsinkin jos vertaa siihen statukseen joka Cameronilla on ja ihmismäärään minkä hän pystyy tavoittamaan halutussa kohderyhmässä.

 

Cameronilla on niin vahva henkilöbrändi, että tunnettu vaatebrändi kuten American Eagle on se vähemmän tunnettu ja seurattu

 

Koska joku eurooppalainen – erityisesti suomalainen – brändi uskaltaa kääntää perinteisen ajattelun päälaelleen? Se, että Lakko, Herba, Benjamin Peltonen tai Soikkuu ovat päässeet ”omien” medioidensa parista valtavirtaan ja perinteisiin kanaviin, on pieni pintaraapaisu siitä mitä tulevaisuus pitää sisällään.

Voisiko joku suomalainen brändi olla niin uskalias, että alkaisi yhteistyössä jonkun somestaran kanssa buustata hänen somepresenssiään, omille sivuilleen ja tileilleen houkuttelun sijaan? Henkilöbrändi on monin verroin kiinnostavampi kuin tuotebrändi, ja siksi seuraajien houkuttelukin on helpompaa (jo tunnettuutta keränneelle somestaralle), henkilöön pystytään samaistumaan, häntä idolisoidaan, henkilössä on särmää ja tarttumapintaa. Ja jos yhteistyö on jatkuvaa ja pitkäjänteistä, altistuu kohderyhmä yrityksen tuotteille luonnollisemmassa ympäristössä huomattavan pitkään. Win-win? Kampanjan keulakuva ei olisikaan vain kiinteän korvauksen saama (kasvoton) vaateripustin, vaan tasavertainen yhteistyökumppani, jonka kanssa rakennetaan pitkäjänteisesti yhteistä näkyvyyttä ja uskottavuutta.

 

Henkilöbrändin hyödyntäminen on täsmäisku tietyn kohderyhmän ajatusmaailmaan ja elämään

 

Mediakenttä fragmentoituu jatkuvasti täsmällisempiin, erikoistuneihin yhteisöpalveluihin, ja joka kanavalle syntyy omia somestarojaan, joilla on tietyssä kanavassa ja kohderyhmässä merkittävä tunnettuus, uskottavuus ja vaikutusvalta. Henkilöbrändin hyödyntäminen on täsmäisku tietyn kohderyhmän ajatusmaailmaan ja elämään. Onko Teidän brändinne valmis tähän ajattelutavan muutokseen?