Share

Uskotko sinä provokaation voimaan? Entä sarkasmiin?

Alf, oi Alf ja kumppanit lehtien palstoilla, miksi piti tappaa sosiaalinen media jo kehtoonsa? Mitä pahaa se oli tehnyt että suorititte julman surman?

Tunsin sosiaalisen median jo aivan pienestä, olin siihen hyvin kiintynyt, vaimoni mielestä ehkä jopa liikaakin. Vietin niin monet illat ja yöt sen kanssa, ja nyt ah niin äkkiä se on poissa… Ja niin yllättäin. Tuntuu kuin se olisi ollut vasta eilen kun tutustuin sosiaaliseen mediaan intiimimmin…

Olen pitkään ollut tekemisissä konseptien kanssa joita sosiaaliseksi mediaksi kutsuttaisiin jos nimi olisi silloin jo ollut keksitty. Vuosi oli 1999. Päivittäin olen somettanut alkuvuodesta 2004. Vasta kuitenkin aivan viime aikoina alkoi tuntua että se saavutti sellaisen aseman varteen otettavien bisnesmallien ja kriittisen massan suhteen, että siihen kannattaisi yritystenkin suhtautua vakavasti, ja sitten kävi näin… Voi tätä tuskaa! Mihin mediaan tästä nyt pitäisi valittaa jos ei voi enää olla sosiaalinen?! Itkisikö joku kanssani yhteisöllisesti?

Miksi edes pitäisi olla sosiaalinen?

Miksei sosiaalinen media voi olla myös pelkkää mediaa niille jotka niin haluavat? Miksi on väärin että yritykset luodessaan profiileja sosiaalisiin verkostoihin eivät voi pitää sitä pelkästään myynti-, mainonta-, markkinointi- tai viestintäkanavana? Ei kaikkien tarvitse heti olla sosiaalisia. Itse asiassa jos tarkemmin ajattelee, ei suurin osa sosiaaliseen mediaan ja verkostoihin rekisteröityneistä yksityisistä ihmisistäkään ole siellä sosiaalisia, vaan ehkä käyvät vain katsomassa onko ´siellä´ jotain kiinnostavaa heille ja lähtevät pian pois tai käyvät vain harvoin, tai ihmisiä jotka ovat vain hiljaisia kuuntelijoita eiväkä maailmoja syleileviä sisällöntuottajia ja jakajia. Miksei sosiaalisessa mediassa yrityskin saa olla ensin rauhassa tutustumassa, vaan heti pitää valloittaa maailma ja fanit ja pelastaa lapset vai peukut vai mitkä ne oli…

Miksei sosiaalinen media saa olla suosittua?

Miksi vihdoin kun Suuri Yleisö alkaa ymmärtää että sosiaalinen media on muutakin kuin Facebook (tai Linkedin ja Twitter), se pitää yht´äkkiä julistaa pahaksi ja muuttaa äkkiä nimitys omalle tekemiselle ettei vain sulaudu massoihin? Eikö sosiaalisen median osaajien ja aktiivikäyttäjien yleinen toive ole ollut että joku muukin alkaisi käyttää ja ymmärtää mitä verkostoissa ja keskusteluryhmissä tapahtuu, millaista mediaa ja sosiaalisuutta eri paikoissa on ja mitkä sen mahdollisuudet ovat? Jos hypetys ärsyttää (ärsyttää se välillä minuakin, eikä vähiten silloin kun sosiaalinen media julistetaan kuolleeksi), onko parempi nimetä oma tekeminen jollain uudella nimellä kuin yrittää jaksaa selittää mistä oikein on kysymys koko tässä suuressa ihanuudessa ja salamyhkäisessä epämääräisyydessä jota sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan? Tiedän tämän viimeisen lausahduksen varmasti nostattavan monen sosiaalisen median asiantuntijan kulmakarvoja ja ehkä kipukynnyskin ylittyy, mutta jonkun pitää sanoa tämä ääneen. Hypetyksessä tulee ylilyöntejä, mutta onko kaikki julkisuus sittenkin pahasta eikä hyvästä? Jone Nikulan kuolematonta lausahdusta siteeratakseni, ”Puhukoon, kunhan pelkäävät!” Jos se vaatii hypetystä tai ylilyöntejä että yrityksetkin vihdoin löytävät sosiaalisen median ihanaisen auvon, so be it. Olen valmis kestämään hetkellisen kivun kunnes valitus muuttuu ylistyslauluun. Tai jotain. Edes jotain. Kupla? Ehkä. Mutta kuplistakin opitaan ja hypetys ei kestä ikuisesti niin kuin ei valituskaan. Pian koko juttu on unohtunut ja (nykyisen) sosiaalisen median toimintatavat ja työkalut ovat pian arkipäivää ja keksitään joku uusi juttu hypetettäväksi. Tämä on ihmiset vain normaalia kiertokulkua, ei sen ihmeempää. 15 minutes of fame. Sitten elämä jatkuu. Ilman että kukaan erikseen nimeää tätä ´uusien´toimintatapojen muutosta valtavirraksi.

Yhteisöllisyys ei ole bisnes-ystävällistä

Jos sosiaalisesta mediasta haluaa tehdä bisnestä tai olla siellä mukana tekemässä sosiaalisen median avulla bisnestä tai peräti tuoda kivijalkayrityksensä näkyville sosiaaliseen mediaan ja laajentaa toimintakulttuuriaan tällä tavoin, on toimintatapa hyvin usein jotain muuta kuin sosiaalista. Niin kovin monet sosiaaliseen mediaan liitettävät toimintatavat ovat hyvin perinteisiä markkinoinnin, myynnin ja viestinnän toimintatapoja vain toteutettuina hieman enemmän kieliposkessa (vrt. Old Spice), uudella tavalla, uusilla työkaluilla, tai vain uudessa kanavassa. Ei kovinkaan monessa sosiaalisen median kampanjassa ole kyse sosiaalisuudesta, vaan yrityksestä saada ihmiset jakamaan yrityksen tuottamaa informaatiota yrityksen puolesta. Yhteisöllisyys on hieno asia, mutta sosiaalinen media ja yhteisöllisyys eivät ole synonyymejä vaikka kuinka yritettäisiin. Yhteisöllisyydessä ja yhteisöllisessä tuottamisessa tai jakamisessa on aspekteja joihin kovinkaan moni yritys ei taivu, ja toisaalta sosiaalisen median ansaintalogiikat tai toimintatavat sosiaalisissa verkostoissa eivät kovinkaan usein ole yhteisöllisiä. Mikä siis avuksi nimeämisongelmaan? Mitä jos unohdetaan nimeäminen kokonaan ja puhutaan vain Internetistä tai verkkokäyttäytymisestä tai verkkotyökaluista tai verkkomarkkinoinnista tai uudesta mediasta tai uudesta kanavasta tai vain uusista toimintatavoista? Jookos?!

Kiitos Alf!

Kiitos että nostit sosiaalisen median otsikoihin. Itse asiassa taisit sanoa että sosiaalinen media ei ole kuollut, mutta että termi on kuollut tai jotakin sellaista, mutta aivan sama. Pääasia että nyt kun lehdet kokevat sosiaalisen median olevan passé, siitä uskalletaan puhua muutenkin kuin perinteisen median uhkana.

The State of the Union

On aika puhua sosiaalisen median tilasta ja mihin se on menossa. Hyvä on, haudatkaa termi. Se ei enää vastaa sisällöltään nimeään. Kuitenkin, millä muulla nimellä Suuri Yleisö tuntee sosiaaliset verkostot ja ns. yhteisöllisen tuottamisen ja jakamisen konseptit? Yhteisöllinen tuottaminen jo nimenä yököttää. Kuulostaa aivan joltakin joka haudattiin Neuvostoliiton kanssa. Hyi olkoon, keksikää äkkiä joku parempi nimi. Kolhoosit, sovhoosit ja yhteisöllisyys. Barrikaadeille veljet ja siskot! Nouskaa sorron yöstä sosiaaliseen mediaan, markkinatalouskin on jo siellä.

Teidän,

”CH€”

Ps. Sosiaalinen media ei siis tosiaankaan ole kuollut, ei hätää, viimeisten varmennettujen huhujen mukaan se asustelee Saimaan rannalla pienessä kesämökistä talviasuttavaksi tehdyssä punamulta-hökkelissä avopuolisonsa kanssa ja on täysin vetäytynyt julkisuudesta. Rauha hänen (julkiselle) muistolleen. Ovat muuten Elviksen kanssa samassa Bridge-yhteisössä. Sosiaalisen Median legenda elää!