Tämä kirjoitus on alun perin julkaistu Duunitorin blogissa http://tyoelama.duunitori.fi/2014/04/03/linkedin-suomessa/

Aika monelle alkaa LinkedIn olla nimenä, käyttötarkoitukseltaan ja toiminnallisuuksiltaankin tuttu, mutta valitettavan usein käsitys on hieman väärä tai vanhentunut. Erityisesti työnhaun näkökulmasta palvelun suhteen on monilla vanhentunutta tai vajavaista tietoa. Tässä muutamia pointteja jotka kannattaa ottaa huomioon ja miksi erityisesti korkeakouluopiskelijoiden kannattaisi harkita LinkedInin hyödyntämistä.

LinkedIn on perinteisesti ollut fokusoitunut hitech-/ICT-toimialoille, korkeasti koulutetuille, ja asiantuntija- tai johtotehtävissä toimiville henkilöille, mutta tähän kohderyhmään rajoittuminen on varsin vanhentunut käsitys. Tänä päivänä toimialoista käytännössä kaikki ovat palvelussa Suomestakin laajasti edustettuina. Valmistavassa teollisuudessa ja julkisella sektorilla toimivien määrät ovat olleet erityisen kovassa kasvussa viime vuosina.

18–24 -vuotiaita suomalaisia LinkedInistä löytyy reilusti yli 42 000, kun taas yli 55-vuotiaita palvelussa on runsas 16 000. Nuorten määrä on kasvanut kovaa tahtia viime vuosina, vaikka monesti kuulen tätä ja LinkedInin hyötyä opiskelijoille epäiltävänkin. Viimeistään tämän vuoden kesätyöhaut todistavat että LinkedIn on relevantti myös asiantuntijatehtäviin tähtääville korkeakouluopiskelijoille. Erikseen pitää mainita että korkeakouluopiskelijoista liiketalouden, teknisten alojen, lääketieteen, oikiksen ja opetustoimen opiskelijoille LinkedInin merkitys on suurempi kuin muille aloille perinteisen toimialapainotuksen perusteella.

Hiljattain päättynyt Metson kesätyöhaku oli yhdenlainen vedenjakaja sille että kesätyöpaikkoihinkin voidaan houkutella merkittäviä määriä hakijoita LinkedInin kautta. Hakuprosessiin aktivoitui pelkästään LinkedInin kautta pitkälti yli 700 hakijaa, puhumattakaan paljonko hakijoita päätyi hakemaan paikkoja LinkedInin ulkopuolella. Oletan että Metson logiikan mukaan tässä haettiin juuri tulevaisuuden asiantuntijoita, opintojen loppuvaiheille olevia tai vastavalmistuneita hakijoita, joiden toivotaan rakentavan Metsolla pitkää työuraa, joka alkaa kesätyön kautta talon tavoille oppimisella.

Metso on aiemminkin aktivoitunut sosiaalisen median kautta avaamaan kesätyöhakuja, ja varsinkin Facebookissa on luotu erityisiä kesätyösivuja hyvällä menestyksellä.

Työpaikkojen määrä LinkedInissä on noussut merkittävästi viime kuukausina. Vielä marraskuussa LinkedInissä Suomeen julkaistujen paikkojen määrä oli 250 tienoilla, joulukuussa se nousi yli 300, tammikuussa yli 400, ja helmikuun alussa päästiin parhaimmillaan yli 500 avoimen paikan. Määrä tasaantui 450-500 väliin helmi-maaliskuun ajaksi, mutta viimeisen viikon aikana on taas rikottu ennätyksiä ja paikkoja on parhaimmillaan ollut jonkun verran yli 530 per päivä – niin kuin tälläkin hetkellä kun tätä kirjoitan. Aika merkittävää kasvua siis.

Osin tämä tarkoittaa, että perinteisistä työpaikkailmoittelukanavista osa ilmoituksista on valunut LinkedInin suuntaan, mutta myös aiemmin rekrytointifirmojen ja headhunttereiden tekemistä hauista osa on palautunut yritysten itsensä tekemiksi, ja näissä tapauksissa LinkedIn on muodostunut monelle parhaaksi vaihtoehdoksi ilmoitella avoimista paikoista.

Tätä kirjoittaessa harjoittelupaikkoja LinkedInissä on auki 9 ja entry-tason paikkoja 39, ja lisäksi useita kesätöitä ilmoitellaan muiden tasojen nimissä. Tällä hetkellä Suomeen auki olevista kesätyö- ja harjoittelupaikoista 50-100 hakemusta ovat keränneet jo Vaisalan, F-Securen, Microsoftin, CapGeminin, Intelin, Outotecin ja Accenturen paikat, ja haut jatkuvat edelleen.

Oletko harkinnut LinkedIniä omassa työnhaussasi? Joko olisi korkea aika harkita?

Katso myös: #truHelsinki 9.4. – Miltä näyttää rekrytoinnin tulevaisuus?

Kirjoittaja Tom Laine osallistuu #truHelsinkiin, joka järjestetään Helsingissä keskiviikkona 9. huhtikuuta.Laineen trackin aiheena on ”HR & startups: talent competitor or potential partner / acquisition target?”. Tapahtumassa on mukana myös Skyhood Oy:n toimitusjohtaja Thomas Grönholm, jonka aiheena on “Media revolution and its effect on recruiting”. Vielä ehdit hankkia lipun tapahtumaan; truhelsinki.com.