Share

Paljon on taas tapahtunut ja tapahtumassa Linkedinin puolella, eikä vähiten vaikuttaen tilastonikkarien arkeen… nimittäin Linkedin tilastot ovat muuttuneet myös laskentatavoiltaan, on vaikea enää verrata tilastoja viimevuotisiin, kun laskentatavat samalle asialle ovat erit. Tässä kuitenkin yhteenvetoa juuri tällä hetkellä voimassa olevien laskentakriteerien puitteissa, ja pari täysin uutta tilastoa iloksenne (?).

 

Suomea syrjitään!

Pitkään olemme odottaneet Suomeen omaa kieliversiota palvelusta, vaan se jääpi näillä näkymin haaveeksi, jollei keskikokoista isompaa ihmettä tapahdu. Vaikka täytyy erikseen todeta, että sellainenkin on Linkediniltä kertaalleen nähty, mutta harvinaista se on, että Linkedin päätöksensä pyörtää.

Tällä viittaan siihen, että muista Pohjoismaista Ruotsi, Norja ja Tanska ovat aikanaan saaneet oman kieliversion, kun mystinen miljoonan käyttäjän rajaksi uskottu kriteeri on täyttynyt. Virallisesti Linkedin ei ole rajaa kommentoinut, mutta palvelussa vuodesta 2004 aktiivisesti vaikuttaneena ja tilastoja tutkineena voin todeta, että on ollut max. 6 kk viive siitä kun tietyssä maassa on miljoonan käyttäjän raja mennyt rikki, kun Linkedin on tuonut saataville oman kieliversion tälle alueelle.

Valitettavasti muutama viikko sitten saatu tieto kertoo, että kaikessa hiljaisuudessa Linkedin on jossain välissä päättänyt nostaa kieliversion tuottamisen rajan 7 miljoonaan käyttäjään… Eli ellei Suomen väkiluku yli kolminkertaistu ja samalla käyttöaste nouse Tanskan tasolle, ei kieliversiota Suomeen ole tulossa. Pienenä ihmeenä sellaisen tulemista voitaisiin pitää. Sellaisen ihmeen aktivoijana voisi toki olla myös jonkun tai joidenkin suomalaisten suuryritysten Linkediniin kohdistuva painostus kieliversion suhteen, ja Linkedin kokisi ko. yritysten mainosrahojen olevan niin houkuttelevia, että kieliversio toteutettaisiin. In my dreams…

Vieläkin ikävämpiä Linkedin-uutisia tuli hiljattain, kun Linkedin ilmoitti lopettavansa kielituen useammalta pieneltä kieleltä, suomi mukaan lukien. Eli mainontaa ei pian enää voi nykymuodossaan tehdä suomeksi, jollei Fonecta ja pari muuta onnistu lobbaamaan suomelle jatkoaikaa. Hetken jo näytti siltä, että tuki loppui kuin seinään, mutta tämän hetkisen tiedon mukaan tuki suomelle jatkuisi vuoden loppuun.

Käytännössä tämä vaikeuttaa suomeksi mainostamista, mutta ei tee sitä täysin mahdottomaksi, mutta niille jotka eivät osaa sääntöä kiertää, tulee tästä ikävä tilanne ja saattaapa mainonta osalta loppua kokonaan tästä syystä. Pieni toivonpilkahdus on se, että Fonecta tekee kovasti töitä sen eteen, että kielituki säilyisi… Katsotaan kuinka meidän käy!

 

Tilastointi on hankalaa…

Suomessa miljoonan käyttäjän raja meni poikki viime vuonna. Johtuen Linkedinin tavasta olla julkistamatta tarkkoja lukuja, tasaisen tahdin taulukolla se meni 5000 käyttäjän tarkkuudella poikki 22.5.2017. Virallisesti Linkedin onnitteli Suomea miljoonan käyttäjän ylittymisestä (yllätys, yllätys) itsenäisyyspäivänä 6.12.2017.

 

 

Kuten kuvasta huomaat, aikavälillä toukokuu – joulukuu 2017 on katkoviiva ja selkeä hyppäys ylöspäin, joka ei näytä olevan täysin linjassa aiemman käyrän kanssa.

Kun Suomessa ylitettiin miljoonan käyttäjän raja (siis toukokuussa 2017), siirtyi Linkedinin tilastotyökalu näyttämään määriä kymmenientuhansien tarkkuuden sijaan satojentuhansien tarkkuudella, eli kyky arvioida tarkkaa määrää heikentyi selkeästi. Kuitenkin kun ymmärretään miten Linkedin toimii, tiedetään että tilastot pyöristyvät lähimpään kymmenlukuun.

Kun siis tilastotyökalu kertoo että seuraava 100.000 tulee täyteen, on oikea luku itse asiassa vasta 50.001 (ja siitä yli). Ja kun täyteen tuli työkalun mukaan 1.100.000 suomalaista, oli oikea luku 1.050.000+. Tasaisen tahdin taulukosta voidaan arvioida, että suomalaisten kasvutahti jatkuu n. 100.000 uuden käyttäjän vuositahtia, eli tämän hetken tarkka arvio on 1.150.000 suomalaista.

EDIT 3.10.2018: Tilastotyökalussa meni tänään 1.2 miljoonan käyttäjän raja rikki, joka vahvistaa olettaman. Oikeasti 1.2 miljoonaa menee poikki 5-6 kk kuluttua.

 

Linkedin Pohjoismaissa

 

 

Pohjoismaisella tasolla Suomi on hännänhuippu, mitä tulee käyttöasteeseen väkilukuun suhteutettuna. Islanti on selkeä ykkönen, Tanska kakkonen, ja muut tulevat kaukana perässä, Suomi erityisesti.

Syytän tilanteesta pitkälti asennetta, jossa muut Pohjoismaat ovat kokeneet Linkedinin aina kauppapaikkana osaajille, osaamiselle, tuotteille ja palveluille, kun taas Suomessa koetaan palvelu edelleen turhan usein korkeastikoulutettujen teknisten alojen asiantuntijoiden rekrytointi- ja työnhakupalveluna, tai vain B2B-sektorin kauppapaikkana. Unohdamme, että palvelussa on pitkälti toista miljoonaa suomalaista (kuluttajaa), joista palvelua kuukausittain käyttää arviolta yli 800.000, ja joista huomattavan suuri osa olisi mainonnan keinoin tavoitettavissa toimialan, tittelin, senioriteetin, iän, sukupuolen, paikkakunnan, koulutustaustan, ja monien muiden kriteerien perusteella. Jopa kilpailijan työntekijöille tai työntekijöiden verkostoille voidaan tietyillä kriteerein kohdentaa mainontaa.

 

Linkedin Euroopassa

 

Väkilukuun suhteutettuna Suomi mahtuu nippa-nappa 15 maan joukkoon, jos jätetään esim. Monaco pois listalta (Monacon tilastot ovat vääristyneet). Ei kestäne pitkään, kun Viro ja Latvia jo hengittävät listaan, niissä Linkedinin käyttö kasvaa kovaa tahtia. Toki huonommalla käyttöasteella olevien maiden lista on paljon suurempi kuin edellä olijoiden!

 

Toimialajakauma

 

 

Toimialajakauma on yksi niistä tilastointikohteista, joka on suurien muutosten kourissa. Linkedin on muuttanut ja mahdollisesti muuttamassa edelleen toimialojen ja toimenkuvien tilastointia, ja siksi näihin on syytä suhtautua tällä hetkellä varauksella. Kuvassa nähtävät tilastot ovat siis tämänhetkiset ja suuntaa-antavat, ja voivat muuttua piankin.

Tässä laajempi lista kaikista toimialoista, joissa vähintään 10.000 suomalaista palvelun käyttäjää:

  • Information technology 70k
  • Government administration 33k
  • Research 33k
  • Higher education 32k
  • Hospital & Healthcare 29k
  • Computer software 25k
  • Telecommunications 25k
  • Mechanical or industrial engineering 24k
  • Marketing & Advertising 22k
  • Construction 22k
  • Financial Services 21k
  • Retail 20k
  • Education management 18k
  • Electrical / Electronic manufacturing 18k
  • Management Consulting 16k
  • Machinery 15k
  • Accounting 14k
  • Health, wellness & Fitness 13k
  • Banking 13k
  • Automotive 12k
  • Oil & Energy 11k
  • Logistics & Supply chain 11k
  • Industrial automation 10k
  • Design 10k

Linkedin ei siis enää pitkään aikaan ole ollut pelkästään ICT-sektorin leikkikenttä, vaikka tällaista mielikuvaa edelleen kuulen ihmisten palvelusta kokevan.

HUOM!
Toimialajakaumassa erittäin kovaa kasvua viimeisen vuoden aikana on kokenut useampikin toimiala, erityisesti toimialoista Leisure, Travel & Tourism on kasvanut n. 50% vuodessa, ja sekä Biotechnology että Industrial Automation kumpikin yli 40%. Hienoa kasvua!

Yli 30% kasvussa ovat olleet Higher Education ja Automotive, ja yli 20% kasvuun on jo yltänyt useampikin toimiala;

  • Non-profit Organization Management
  • Civil Engineering
  • Media Production
  • Government Administration
  • Computer Software
  • Management Consulting
  • Construction
  • Logistics & Supply Chain, sekä
  • Electrical / Electronic Manufacturing
Pienistä (alle 7k käyttäjän) toimialoista toimialavertailua ei ole tehty, koska heilahtelut saattavat olla turhan dramaattisia tähän listaukseen toimialan pienestä koosta johtuen.

 

Toimenkuvat

 

 

Toimenkuvittain suomalaiset Linkedinin käyttäjät jakautuvat seuraavasti:

  • Business Development 110k
  • Sales 77k
  • Operations 75k
  • Engineering 64k
  • Education 62k
  • IT 49k
  • Arts & Design 41k
  • Media and communication 33k
  • Healthcare services 31k
  • Program and project management 29k
  • Support 28k
  • Research 28k
  • Administrative 27k
  • Community & social services 25k
  • Finance 22k
  • Marketing 21k
  • Accounting 15k
  • Consulting 15k
  • HR 15k
  • Entrepreneurship 12k
  • Product Management 9k
  • Legal 8k
  • Military & Protective Services 7k
  • Purchasing 6k
  • Quality Assurance 6k
  • Real Estate 5k

 

HUOM! Muutamien toimenkuvien kohdalla kasvua on vuodessa ollut erityisen paljon, yli 30% kasvua verrattuna syyskuuhun 2017 oli toimenkuvilla Business development, Operations, Media, ja Healthcare services.

Ja suomalaiset Linkedinin käyttäjäthän tunnetusti tulevat useammin isoista kuin pienistä firmoista:

 

Senioriteetti ja alueellinen jakauma

 

 

On selvää, että Linkedinissä on pääasiassa aktiivisesti työelämässä olevia henkilöitä, ja selkeästi vähemmän ”perusduunareita”, kuin asiantuntijatason henkilöitä. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että yli 1.1 miljoonaa suomalaista on niin suurin osuus työikäisestä kansanosasta, että siihen mahtuu kaikenlaisia osaajia ihan joka puolelta Suomea.

Osuus kaikista suomalaisista käyttäjistä:

Helsinki 45,59 %
Tampere 9,56 %
Turku 8,68 %
Oulu 4,71 %
Jyväskylä 3,82 %
Lahti 2,35 %
Vaasa 2,35 %
Kuopio 2,21 %
Seinäjoki 1,47 %
Joensuu 1,32 %
Hämeenlinna 1,18 %
Pori 1,18 %
Rovaniemi 0,88 %

 

Vaikka pääkaupunkikeskeisyys korostuu Linkedinissäkin, olisi hyvä suhteuttaa käyttäjämäärät kaupunkien kokoon ja teollisuudenalojen painotuksiin alueittain.

Koulutustaustaa vertailtaessa ei suuria yllätyksiä löytynyt, isoissa kaupungeissa toimivat (isoimmat) yliopistot ovat hyvin edustettuina myös Linkedinissä:

  1. Helsingin yliopisto   63k
  2. Aalto yliopisto   26k
  3. Tampereen yliopisto   24k
  4. Oulun yliopisto   23k
  5. TUT   21k
  6. Teknillinen korkeakoulu   20k
  7. Turun yliopisto   20k
  8. Jyväkylän yliopisto   18k
  9. LUT   14k
  10. Vaasan yliopisto   11k
  11. Itä-Suomen Yliopisto  11k
  12. Åbo Akademi   10k
  13. Helsingin Kauppakorkeakoulu   9k
  14. Hanken   8k
  15. Turun Kauppakorkeakoulu   6k
  16. Lapin yliopisto   4k

 

Ikä- ja sukupuolijakauma

Vaikka viralisten tilastojen valossa naiset ovat aktiivisempia Linkedinin käyttäjiä kuin miehet, kyseessä lienee tilastoharha. Ikä, sukupuoli, ja tarkka paikkatieto on Linkedinissä kerätty vain alle puolelta käyttäjistä, jolloin näissä voidaan olettaa olevan pieniä vääristymiä, kun verrataan havaintoja samoihin asioihin sisällöntuottajina, tilastoja katsomatta.

 

 

#Hashtägit

Laitoin hashtageihin ja Euroopan tasoiseen tilastoon asiat englanniksi, kun voin olettaa niiden kiinnostavan muitakin kuin suomalaisia lukijoita.

”Häsien” käyttö Linkedinissä on selkeästi nopeasti lisääntynyt, ja monet suomalaisetkin palvelun käyttäjät ovat ottaneet ne fiksusti käyttöön tilapäivityksissään. Tässä lista häsistä, jotka ovat suosituimpia, eli joilla on eniten tilaajia. Voit tilata haluamallasi häsällä varustetut postaukset etusivun ”fiidiisi”, vaikka et henkilöitä tai yrityksiä tuntisikaan.

Lista on moneltakin osin aika yllättävä… Siitä sitten kiinnostavat aiheet seurantaan!

 

 

HUOM!

Piakkoin tulee jakoon myös täysin uusia suomalaisten Linkedinin käyttäjien aktiivisuustilastoja, mm. miten usein ja mihin palvelua käytetään, ja muutamia muita uusia tilastoja. Muista tilata uutiskirje, niin saat niistä ja muista tulevista postauksista, webinaareista ja koulutuksista tiedot suoraan inboksiin!

 

Ps. Laita Linkedin-kutsua tulemaan, jos ei olla vielä kontaktoiduttu, tai laita tili seurantaan (Follow-toiminto) jos et halua suoraan verkostoitua: https://www.linkedin.com/in/tomlaine/