Share
Quora tuli saataville suomeksi. Yllättäen ja pyytämättä. Mutta mikä on Quora?

Quora on yhdenlainen kysymys & vastaus -palsta, jota käyttää yli 300 miljoonaa ihmistä kk-tasolla, ja jossa kuka tahansa voi kysyä mitä tahansa, ja muut palvelun käyttäjät vastaavat mitä haluavat. No, eivät yleensä mitä tahansa ja mihin tahansa, vaan useimmiten vain sellaisiin kysymyksiin, jotka ovat henkilön tai hänen edustamansa tahon intresseissä, osaamiseen tai palveluntarjontaan liittyviä. Ja samalla törkeästi – tai törkeän hienosti, näkökulmasta riippuen – henkilöbrändäävät itseään ja tuovat esille myymäänsä osaamista tai edustamansa organisaation tuotteita ja palveluita.

Ja kaikkien mielestä se on ok. Kunhan muistat tarjota ensisijaisesti osaamistasi vinkkien ja vastausten muodossa. Onhan se ”social sellinginkin” perusperiaatteita.

 

 

”Social selling” eli moderni sosiaalisiin suhteisiin ja verkostoihin, henkilökohtaiseen vaikuttamiseen ja asiantuntijastatuksen rakentamiseen, sisältömarkkinointiin, ja asiakkaiden näennäisen pyyteettömään auttamiseen sekä sosiaalisen median datan hyödyntämiseen perustuva myynti on ollut viimeisen parin vuoden ajan Suomessakin aikamoisen hypetyksen – ja lukemattomien koulutusten – aiheena, eikä aivan suotta.

Ensimmäiset laajemmat tutkimukset ja tilastot ovat todistaneet sosiaalisen myynnin tuloksellisuuden niin meillä kuin muualla, ja jos Linkedin on se pääkanava monelle tässä mielessä, on Quora tämän katerogian uusi ”haastaja”. Vaikka ei Quora varsinaisesti palveluna kovin uusi ole, mutta Suomessa hieman tuntemattomampi ja suomeksi juuri nyt tuotettuna oiva kanava testata sen toimivuutta ilman kansainvälisyyden ”vaadetta”. Ja Linkedinin myyjät muuten käyttävät myös Quoraa oman statuksensa nostamisessa…

Quora on alun perin julkaistu avoimeksi palveluksi kesällä 2010 (perustettu 2009), ja itse loin sinne profiilin saman vuoden syksyllä, ensimmäiset vastaukseni näytän antaneen joulukuussa 2010, ja siitä lähtien palvelu on ollut itselläni hyvin satunnaisessa käytössä, aina tarpeen mukaan. Aivan uunituoreesta palvelusta ei siis kuitenkaan ole kyse.

Negatiivista? Valitettavasti sitäkin on, sillä joulukuussa Quora hakkeroitiin, ja käyttäjätietoja lähti vääriin käsiin suuri määrä. Toistaiseksi näyttäisi siltä, että esim. salasanat oli enkryptattu niin, että ne eivät ole hakkereille auenneet, mutta profiilitietoja ja aktiivisuutta ja ilmeisesti Quoraan linkitettyjä muista palveluista tuotuja tietoja on vääriin käsiin päätynyt. Omaa tiliäni ei oltu hakkeroitu.

 

Maailmalla Quoraa käytetään muutamalla melko kiinnostavalla tavalla

Osalle asiantuntijoita se on puhtaasti oman asiantuntijastatuksen, henkilöbrändin, rakennuskanava. Ja siinä se toimii ihan ok, vaikka ei missään nimessä niin tehokkaasti kuin Linkedin tai Twitter, mutta paremmin kuin suurin osa muista somekanavista, onhan Quora kuitenkin monelle juurikin ammatillisiin asioihin keskittyvä palvelu.

Niin, Quora on siis yhdenlainen sosiaalisen median palvelu, jos et sitä vielä hoksannut. Ei niin tyypillinen some kuin edellä mainitut verrokkinsa, mutta some mikä some.

Ja asiantuntijuutta kun maailmalla etsitään, niin Quorassa annetut fiksut, asiakkaan ongelmia ratkaisevat vastaukset, ovat hyvä tapa brändäytyä huippuosaajaksi. Jotkut jopa saavat suoraan sen perusteella tarjouspyyntöjä tai tilauksia!

Itse asiassa ihan keskinkertaisilla heitoilla Quorassa ei edes pärjää, kun muut palvelun käyttävät pääsevät antamaan ”Äänestä puolesta” (Upvote) -nimellä kulkevia ”peukutuksia”, kannatusta, arvostamilleen ja hyödyllisiksi kokemilleen vastauksille. Joudut siis eräänlaisen vertaisarvostelun ja arvioinnin kohteeksi. Ja ne, jotka vain tökerösti yrittävät myydä omaa osaamistaan ilman (näennäisesti) pyyteetöntä toisen auttamista ja asiantuntijuuden jakamista, eivät takuulla saa yhtään kannatusta osakseen.

 

Kyse on siis auttamisesta ja oman osaamisen tunnetuksi tekemisestä. Mutta ei pelkästään siitä.

Monet nimittäin käyttävät Quoraa myös hakukoneoptimointiin sekä suoraan myyntiliidien generointiin.

Quora-keskusteluissa on monessa tapauksessa luontevaa jakaa linkkiä johonkin muualta löytyvään blogipostaukseen, tilastoon tai someprofiiliin, josta lukija saa lisätietoa asiasta, ja samalla vastaaja saa houkuteltua trafiikkia markkinointiautomaationsa puitteisiin tai vain nostettua Google-löydettävyyttään, kun Quoran postaukset nousevat kohtuullisesti Googlessakin esiin.

Ei lainkaan huono juttu. Varsinkaan trafiikin ajaminen omille verkkosivuille tai ländäreille…

Suomesta muuten löytyy kiinnostavaa osaamista tähän liittyen, kannattaa kysyä Quora-optimoinnista vaikkapa Piipon Mikolta, Luukkaisen Marilta tai Alasaarelan Mikolta. Kukin heistä on omalta osaltaan houkutellut Quorasta trafiikkia ja rakentanut omaa tai edustamiensa organisaatioiden tunnettuutta Quoran avulla.

Quora ❤️ Video

Quoran mobiilisovelluksella on mahdollisuus vastata kysymyksiin myös videolla. Tämä on aika kiinnostava mahdollisuus siinä mielessä, että videot tietenkin erottuvat Quorassa massasta hyvin, ja lisäksi videon ollessa ”uusi musta” kaikissa olennaisissa somepalveluissa, voisi olettaa Quora-videoidenkin nousevan arvoon arvaamattomaan ja ehkä jopa Google-hauissa huomattavan hyvin esille.

Tämä on ehdottomasti testaamisen arvoinen juttu kaikille videolla vaikuttamisesta kiinnostuneille!

Ota jatkossa myös runsas vuosi sitten julkaistut Quora-mainokset tarkasteluun, jos ja kun palvelu saavuttaa Suomessa sen verran suosiota, että kohdeyleisöä on järkevä määrä, kv-puolellahan sitä kiitettävästi on jo!

Ja jos Quora kiinnostaa, laitahan profiilini seurantaan 😉
https://fi.quora.com/profile/Tom-Laine