Share

canva-top-10-somekanavat-tyonhakuun

Kirjoitin 2,5 vuotta sitten listan top 10 suosituimmista some-palveluista työnhaussa. On tullut aika päivittää listaa hieman. Aika ei ole kohdellut kaikkia palveluita hyvin, mutta toisia taas oikeinkin hyvin. Tässä lyhyt analyysi parhaista somepalveluista työnhaun näkökulmasta vuodelle 2017.

Kevään 2014 top 10 oli seuraavanlainen:

1. LinkedIn
2. Twitter
3. Blogit
4. Facebook
5. Pinterest
6. Google Plus
7. YouTube
8. Vimeo
9. SlideShare
10. ResumUp

Yhteenvetona voin todeta, että kaikilla näillä on edelleen oma merkityksensä, mutta muutokset palveluiden ominaisuuksissa, käyttäjämäärissä ja toimintatavoissa, sekä uusien ja ”hypetetympien” palveluiden ajettua ohi, on lista kovin toisennäköinen top 10 osalta tänä päivinä. Ja todennäköistä on, että se muuttuu taas seuraavan 2 vuoden aikana useamman palvelun osalta.

Vuodelle 2017 listani näyttää seuravalta:

  1. LinkedIn
  2. Facebook
  3. Twitter
  4. YouTube (+Vimeo)
  5. Pinterest
  6. Instagram
  7. Periscope (ja henkiset sukulaisensa)
  8. Snapchat
  9. WhatsApp
  10. Stack Overflow ja muut erikoistuneet osaajakeskittymät

Itse asiassa mieleni olisi tehnyt rajata lista tänä vuonna vain 6 palveluun, ja jättää muut ”bubbling under”-listalle. Niin suuri on top 6 palveluiden ero muihin.

Listalta ovat tippuneet siis SlideShare, Google Plus, blogit ja ResumUp.

Google Plussan merkitys on kuihtunut olemattomiin parissa vuodessa, josko se aiemminkaan ei ollut kovin merkittävä muuten kuin hakukonelöydettävyyden kannalta. ResumUp ja vastaavat graafisten ansioluettelojen rakentamispalvelut porskuttavat edelleen, mutta niistä ei ole tullut valtavirtaa, vaan ne ovat jääneet näpertelyksi. ResumUp erityisesti on hyytynyt pahasti, kun sen suosituimpia ansioluettelopohjia siirrettiin maksulliselle puolelle.

SlideSharen merkitys sisältömarkkinoinnissa on ehkä hieman noussut parin viime vuoden saatossa, mutta työnhaussa ja rekrytoinnissa se on jäänyt kuriositeetiksi. Blogit sen sijaan voivat edelleen ihan hyvin, mutta suurin hype niiden hyödyntämisestä on kadonnut, ja työnhakublogeista on tullut hieman harmaata massaa, siksi ne eivät enää mahtuneet listalle, jossa hypellä on kuitenkin jonkinlainen painoarvo.

Kun sitten katsotaan nykyisen listan palveluita, voidaan palveluista lyhyesti todeta seuraavaa.

LinkedIn-Logo-02-pieni

LinkedIn on pysytellyt listan kärjessä. Palvelun käyttäjämäärät Suomessa jatkavat kohtuullisen kovaa kasvuaan, ja maailmallakin LinkedIn kasvaa edelleen mukavasti erityisesti Aasian suunnalla. Uusia ominaisuuksia tulee nopeammin kuin ehtii kunnolla tutustua, ja erityisesti palvelun mobiilikäyttö on räjähtänyt käsiin. Valitettavasti Suomessa LinkedInin monista mobiilisovelluksista on saatavissa vain muutamia. Kuitenkin LinkedInille on helppo ennustaa positiivista jatkoa Suomessa tästä eteenkin päin, kun palvelun kehitys näyttää tukevan monia sellaisia osa-alueita jotka Suomessa ovat muuta Länsi-Eurooppaa enemmän retuperällä.

Vuodelle 2017 LinkedInistä odotellaan suomenkielistä versiota, uusia ominaisuuksia on tulossa niin rekrytoijille kuin työnhakijoillekin, profiileissa tapahtuu muutoksia, ja blogialusta jatkaa hyvää kasvuaan. Ei siis muutosta LinkedInin asemaan. Piilotyötrendi jopa korostaa sitä entisestään.

Facebook nousi tänä vuonna listallani kakkoseksi, kun palvelussa on pikku hiljaa Suomessakin alettu näkemään maksullista työpaikkailmoittelua sponsoroitujen status-päivitysten muodossa – ja vieläpä hyvin menestyksekkäästi. Nähtäväksi jää, saadaanko muita työnhakua ja rekrytointia tukevia ominaisuuksia tehokäyttöön vuoden 2017 aikana…

Twitter_logo-pieni

Twitter on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä suurimmista, mutta palvelu kärsii selkeästi jämähtäneisyydestä, käyttäjät kaipaavat jotain uutta ja innovatiivista. Merkkimäärien kasvattamiset eivät näytä tuottavan kovin suuria parannuksia palvelun passivoitumiseen. Kuitenkin massamarkkinointilkanavana se toimii työpaikka- ja työnhakuilmoituksille edelleen hyvin.

Tällä kertaa niputin YouTuben ja Vimeon yhteen, kun Vimeon merkitys ei ole parissa vuodessa juurikaan kasvanut, vaan se on jäänyt marginaaliseksi mahdollisuudeksi isoveljen synkkään varjoon.

YouTuben suhteen olen aika pettynyt palvelun kehittymättömyyteen. Ehkä jo pian saadaan jotain uutta ja hienoa YouTube Live-lähetysten muodossa, mutta juuri nyt en pidätä hengitystäni kanavan merkityksen muuttumisen suhteen mihinkään suuntaan. Same old, same old. Jos yritys ei itse pysty kannibalisoimaan omaa bisnestään, joku tekee sen YouTuben puolesta. Kehitys kehittyy.

Pinterest-Logo-Vector-by-Jon-Bennallick-02

Pinterest on ilokseni säilyttänyt asemansa ja jopa hieman vahvistanut sitä Suomessa. Käyttäjämäärien kivutessa pian 500.000 suomalaisen rajaa kohti, odotusarvot palvelun hyötykäytölle vain vahvistuvat. Olkoonkin että palvelu on aika hidas ja hiljainen hiipijä, mutta kasvaa kuitenkin tasaisesti koko ajan. Tarinankerrontaan aivan loistava palvelu, mutta jonne pitää aina muistaa houkutella trafiikkia muualta, olipa kyseessä sitten työnantajasisällöt tai työnhakuprofiilit.

Listan ensimmäinen täysin uusi tulokas on Instagram, joka viime listalla jäi nippa-nappa ResumUpin jalkoihin. Vieläkään en Instasta suuria odota työnhaun ja rekrytoinnin saralla, mutta on ollut mielenkiintoista huomata, miten palvelussa ilmoitettujen työpaikkojen määrä on kasvanut hurjasti, käyttäjämäärät jatkavat kasvuaan, ja työnhakusisältöäkin on Instaan alettu tuottaa tasaiseen tahtiin.

Hauska uutuus listalla on Periscope. En tiedä tuleeko Periscopesta ikinä sitä seuraavaa isoa somepalvelua, mutta toimintatapana live-striimaukset ja niistä tuotettavat tallenteet varmasti ovat vasta lähtemässä kunnolla käyntiin. Onko se killerijuttu sitten Facebook Live, YouTube Live, tai joku muu, jää nähtäväksi. Periscopessa kuitenkin ilmoitellaan tasaiseen tahtiin työpaikoista ja työnhakusisältöjäkin on jo nähty. Odotusarvo live-striimauksen laajemmalle hyödyntämiselle liiketoiminnassa on kova!

Snapchat. Pitihän se arvata että jonkun fiksun piti tästäkin palvelusta mennä tekemään rekrytointikanava. No, rekrytäänhän sitä Suomessa ihmisiä Tinderissäkin, miksei sitten savuna ilmaan katoavilla snäpeillä… God help us! Tehokasta rekrytointia? Harvoin, mutta joskus. Järkevää resurssien käyttöä verrattuna vaihtoehtoisiin kanaviin? Epäilenpä.

WhatsApp on Suomen 2. suurin ”somekanava”, ja siksi listalla. WhatsAppia käytetään vielä aika huonosti rekrytointeihin, vaikka potentiaalia sillä pienellä pohdinnalla varmasti olisi. Eilakaisla, Barona, Opteam, siinä muutama rekryfirma, jotka ovat alkaneet luoda WhatsApp-ryhmiä työnhakijoille. Sisällöt ja sovellus itsessään vaativat vielä kehittämistä jos siitä oikeasti haluta hyvä rekrytointikanava, mutta massat puhuvat puolestaan.

stack-overflow-pieni

Stack Overflow kuvastaa tällä listalla rekrytointi-ilmoittelun fragmentoitumista entistä pienempiin ja täsmällisempiin kanaviin, joissa rekrytoijat toimivat. Stack Overflowsta haetaan vain tietynlaisia teknisiä osaajia, mutta kun osaajapula on kova, niin rekrytoijat jalkautuvat mitä ihmeellisempiin kanaviin löytääkseen enemmän ja parempia osaajia. Pidä siis silmäsi auki verkossa, somessa, ja mobiilisovelluksissa. Aina kun palvelusta löytyy tarpeeksi suuri määrä suomalaisia – millä tahansa osaamisprofiililla – ovat rekrytoijat sutena paikalla.

Mikä listalta unohtui, minkä palvelun sinä lisäisit listalle?