Tämä kirjoitus on alun perin julkaistu City-lehden Työnhakuopas-blogissa, http://www.city.fi/blogit/tyonhakuopas/yritykset+huomio+linkedin-profiilinne+muuttui+juuri+isosti/126731

Jotkut ehkä huomasivatkin LinkedInin vähän aikaa sitten tekemän vaivihkaisen ilmoituksen siitä että yritysprofiileissa tulee piakkoin tapahtumaan suuri muutos, ja se päivä oli tänään, muutos astui voimaan juuri hetki sitten. Veikkaanpa että juuri yksikään suomalainen yritys ei sitä huomannut…

Eli yritysprofiileissa ollut välilehti Products & Services on hetki sitten poistunut käytöstä. Hieman aiemmin esitelty uusi ominaisuus, Product Showcase Pages, on korvaava toiminto tuote- ja palveluvälilehdelle, vaikka ei aivan samoja toiminnallisuuksia sisälläkään. Alla esimerkkinä Metson yritysprofiilin kohdalta ko. muutos. Yrityssivulla muutos näkyy vain yhden välisivun puuttumisena…

Metson tili ajalta jolloin Products-välilehti vielä oli käytössä
Metson tili ajalta jolloin Products-välilehti vielä oli käytössä
Metson profiili muutoksen jälkeen
Metson profiili muutoksen jälkeen

Muutos ei tässä kohtaa näytä isolta, mutta sen vaikutus on varsin merkittävä. Monet yritykset ovat nähneet paljon vaivaa saadakseen tuotteensa ja palvelunsa välisivulle fiksusti esille, jotkut ovat jopa hankkineet tuotteilleen suosittelijoita, sekä lisänneet sinne videoita ja muuta visuaalista sisältöä. Nyt kaikki tieto on yhdessä hujauksessa kadonnut. Yritykset jotka haluavat kerätä tiedot ja referenssit talteen, voivat vielä yrittää saada LinkedIniltä tiedon jossain muodossa haltuunsa, mutta sivuille niitä ei enää saa näkyviin millään tavalla.

Uudet Product Showcase -sivut

Yrityksemme Innopinion oli ensimmäinen suomalaisyritys joka otti uudet tuotesivut käyttöön heti niiden tultua julki. Käytännössä entisten tuotevälilehtien yksittäisten tuotteiden ja palveluiden ympärille voidaan nyt rakentaa kokonaisia sivuja, jotka muistuttavat monelta osin varsinaista yrityssivua. Samankaltaisuuksia yrityssivun kanssa on monia, alkaen erillisistä tuotteisiin liittyvistä tilapäivityksistä suureen kansikuvaan, päivitysten tykkäys- ja jakomahdollisuuksiin, ja entistä merkittävästi parempaan analytiikkaan.

Innopinionin Product Showcase -sivu
Innopinionin Product Showcase -sivu

Analytiikka on varsin mielenkiintoista, sillä nyt nähdään hyvin se aktivointitaso ja katsojamäärät jotka yksittäinen tilapäivitys on saanut aikaan. Alla kaksi esimerkkiä, ensin tilasto tilapäivityksestä ilman sponsorointia, ja toinen esimerkki tilapäivityksestä sponsoroituna.

Innopinion tilastoja
Innopinion tilastoja
Sponsoroidun tilapäivityksen tilastoja
Sponsoroidun tilapäivityksen tilastoja

Kuten huomataan, sivunäyttöjä on tullut sponsoroinnin kautta melko merkittävästi muutaman kympin panostuksella. Kohdennus on näissä kohtuullinen, mutta vaikuttavuus edelleen melko alhainen.

Olen tehnyt nyt Showcase -sivuja muutamalle asiakkaalle, ja kaikkien mielestä nykyinen tuote-esittely mahdollistaa paljon enemmän asioita ja on selkeä parannus sisällöiltään, tilastoiltaan, näyttävyydeltään, ja monella muullakin tavalla, mutta on merkittävästi työläämpää tuottaa ja ylläpitää sivuja kun sisältöä pitää ”oikeasti” tuottaa ja analytiikkaakin olisi suotavaa seurata.

Tilastoja voidaan seurata laajasti hieman Google Analytics -tyyppisesti kuten alla olevista esimerkeistä selviää.

Ehkä merkittävin muutos on kuitenkin tuotesivujen jälkimainingeissa vaivihkaa tullut tuotehaku. Eli Product Showcase -sivut ovat etsittävissä yläpalkin hakukentästä perinteisten yrityssivujen yhteydessä. Tämän tuoma lisäarvo esimerkiksi brändäykselle on mielenkiintoinen lisä.

Jäikö kysymyksiä, kommentteja, ajatuksia? Jätä kommentti tai laita viestiä tom.laine@somehow.fi
http://www.linkedin.com/in/tomlaine
https://www.linkedin.com/company/innopinion-ltd-oy/