Share

Tämä kirjoitus on alun perin julkaistu Digitalist Networkin blogissa http://digitalistnetwork.com/jos-halutaan-valloittaa-venaja/

Jos halutaan valloittaa Venäjä, sosiaalinen media on paras vaihtoehto.

Ja en nyt viittaa Ukrainan kriisiin, vaan Venäjän markkinoiden kaupalliseen valloittamiseen. Itse asiassa en ota tässä mitenkään kantaa Venäjän (valtiona) tapaan toimia tai miten Ukrainan kriisin kanssa pitäisi menetellä, pitäisikö Venäjää sanktioida vai ei, pidän nämä mielipiteet tiukasti erossa tästä kirjoituksesta. Mutta liiketoiminta ei kuitenkaan pysähdy siihen että maat kalistelevat sapelejaan ja poliitikot nokittelevat toisiaan sanktioilla, kukin oman maansa etua ajatellen ja sen mukaan sanktioita harkiten jaellen.

Olen käynyt Venäjällä kouluttamassa ja konsultoimassa suurta joukkoa yrityksiä. Yritykset eivät ole venäläisiä, eivätkä ne ole suomalaisia, vaan pääosin amerikkalaisia, englantilaisia, saksalaisia, ranskalaisia ja muita (länsimaisia) kansainvälisiä suuryrityksiä tai sellaiseksi pyrkiviä. Suomalaiset yritykset loistavat poissaolollaan, vaikka markkinapotentiaali rajan takana on valtava. Tekeekö se minusta huonon ihmisen että konsultoin amerikkalaisia tekemään parempaa bisnestä Venäjällä? En ainakaan itse koe näin, ja jos amerikkalaisten, brittien, saksalaisten, ranskalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten yritysten moraali kestää Venäjällä toimimisen näinä aikoina, en näe estettä tehdä bisnestä heidän kanssaan.

Liekö suomalaisyrityksillä oletus että Venäjä on jo hallussa, että ei tarvita mitään some-kanavia markkinoiden haltuun ottoon. Think again! Se että sinulla on myymälä, toimisto tai jakelija Venäjällä ei takaa vielä mitään, ja kilpailuun vastataksesi ei riitä että olit joskus läsnä, Venäjän markkinoita jaetaan mitä suurimmissa määrin verkossa ja enenevässä määrin juuri sosiaalisessa mediassa. Ja jako on käynnissä jatkuvasti, kerran asiakas ei ole aina asiakas.

Kyse ei myöskään ole siitä että sinun pitäisi jalkautua enää venäjäksi Vkontakteen, Odnoklassnikiin tai Professionaliin, vaan Venäjälläkin on alkanut koulutetun ja hyvin toimeen tulevan kansanosan keskuudessa toimia erinomaisesti LinkedIn ja muutamat muut länsimaiset some-kanavat.

Tehtäessä kohdennettua B2B-myyntiä, -markkinointia tai rekrytointia, Vkontakte ei itse asiassa ole kovin hyvä kanava, vaan LinkedIn on noussut sitä selkeästi merkittävämmäksi kanavaksi, vaikka esim. Intel on yrittänyt VK:ta Venäjän rekryihinsä hyödyntää. Ja vaikka korkeasti koulutettujen rekrytointi on edelleen tehokasta HH:n ja Professionalin kautta, nekin huomioiden LinkedIn on nostanut merkitystään, erityisesti houkuteltaessa kansainvälisiä osaajia ja ulko-venäläisiä palaamaan Venäjälle. Sama trendi koskee B2B-myyntiä ja LinkedInin merkitys myynnin välineenä onkin Venäjällä aivan toista luokkaa kuin Suomessa.

En tarkoita etteivätkö paikalliset kanavatkin toimisi, mutta valikoima ja kansainvälisyyden merkitys on kasvanut huomattavasti, ja se on juuri se syy miksi minuakin Venäjälle paljon tilataan – halutaan ymmärtää kansainväliseen liiketoimintaan ja globaalissa mittakaavassa toimivia välineitä, ei vain sisämarkkinaa. Monet Venäjällä toimivat kansainväliset yritykset haluavat työntekijöidensä verkostoituvan aktiivisesti ja olevan LinkedInissä potentiaalisten asiakkaiden löydettävissä, ja LinkedIn on selkeästi kysytyin konsultoinnin aihe mitä minulta Venäjällä tilataan.

Venäjällä toimivat tänä päivänä käytännössä kaikki muuallakin maailmassa tunnetut brändit toimialasta riippumatta, ja lisäksi Venäjältä löytyy huomattava määrä paikallisia suuryrityksiä jotka kurkottavat toimintaansa Eurooppaan. Olisiko Suomessakin jo syytä ottaa Venäjän markkina tosissaan, kaikista haasteista huolimatta? Ymmärretäänkö Suomessa Venäjän haasteet paremmin kuin muualla ja siksi olemme varovaisempia, eikö markkina ole tarpeeksi kiinnostava vai olemmeko vain varovaisempia riskinottokyvyn suhteen?

Olen onnistunut (kiitos hyvän yhteistyökumppanin) saamaan Venäjällä asiakkaikseni sosiaalisen median rekrytointiin, employer brandingiin ja LinkedIn-koulutuksiin (myynti, markkinointi, rekry) liittyen mm. sellaiset yritykset kuin Ikea, Mercedes Benz, Virgin, Louie Vuitton, PPG, Bell, Servier, Velux, ING Bank, Gartner, Rödl, ja monia muita. Jos nämä yritykset ottavat Venäjän markkinaa haltuun sosiaalisen median kautta eivätkä pysähdy odottamaan maailmanpoliittisen tilanteen rauhoittumista, pitäisikö meilläkin harkita asiaa uudelleen…? Mitä tekevät Kone, Nokia, UPM, Valio, Yit ja muut Venäjälle aktiivisesti myyntiä rakentavat toimijat!? Some ja Venäjä, how about it?

Suomessa kävi jossain vaiheessa pari venäläistä some-kouluttajaa puhumassa matkailualan toimijoille missä kanavassa Venäjällä kannattaisi näkyä. Ohjeistuksen mukaan parhaat kanavat olisivat Facebook ja Vkontakte. #fail

On tietysti hieno ajatus käyttää rahaa mainontaan kanavissa jossa on suurin potentiaalinen joukko tietyn maan kansalaisia tai tietyn kielen puhujia, mutta kohdennettavuus ja vaikuttavuus on tässä kohtaa hyvin heikko. Länkkäreille on mukava myydä sitä mitä he haluavat kuulla.

Venäjällä blogit ovat pitkään olleet huippusuosittuja ja tunnetuimmat bloggarit ovat Venäjällä rock-tähtiin verrastettavia hahmoja, joita seurataan ja kuunnellaan on- ja offline. Tiedostaen että Venäjällä on paljon matkailuun liittyviä blogeja, lähtisin ensimmäisenä selvittämään ketkä ja mitkä blogit ja bloggarit ovat matkailupuolella suosituimpia. Kutsuisin bloggarit kylään elämysmatkalle (all expenses paid) ja ostaisin blogeista näkyvyyttä, en mainosten, vaan blogikirjoitusten muodossa.

Rekrytoinnissa taas toimivat hyvin paikalliset Professionali ja HH, mutta LinkedInissä venäläisten määrä on hurjassa kasvussa, niin kuin on rekrytointi-ilmoitustenkin määrä. Venäjällä on myös huippusuosittua mahdollistaa hakeminen suoraan LinkedIn-profiililla ja suoraan LinkedInistä ”Apply with LinkedIn” -toiminnon avulla. Tässä venäläiset ovat menneet suomalaisten ohi heittämällä.

Jotta ei jäisi epäselväksi millaisesta mahdollisuudesta on kysymys, alla muutamia lukuja Venäjän sosiaalisen median käytöstä.

– Venäläisiä oli LinkedIniin rekisteröitynyt toukokuun lopussa 3,4 miljoonaa, nyt 24.9. määrä on jo yli 4 miljoonaa. Kasvua on siis hiljaisten kesäkuukausien aikana tullut vajaassa 4 kuukaudessa yli 600.000 ihmisen verran. Tasaisella vauhdilla vuoden lopussa venäläisiä on LinkedInissä yli 4,5 miljoonaa. Kasvutahti on Suomeen verrattuna n. 15 kertaa kovempaa, toki potentiaaliakin on vielä paljon enemmän väkilukuun suhteutettuna!

– Vkontakte-palvelussa on 270 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, joista n. 100 miljoonaa käyttää palvelua melko aktiivisesti. Mukavat 20 kertaa enemmän kuin suomalaisia on ikinä rekisteröitynyt Facebookiin. Mielenkiintoinen markkinapotentiaali omaan kotimarkkinaamme verrattuna – ja vieläpä aivan rajan takana.

– Odnoklassniki, paikallinen Koulukaverit / Classmates.com, 200 miljoonaa rekisteröitynyttä ja 45 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Palvelun käyttäjistä toki läheskään kaikki eivät asu Venäjällä vaan laajemmin vanhan Neuvostoliiton alueella, aivan kuten VK:ssakin.

– Suosituimpien verkkosivujen listalla Venäjällä sijalla

1. on Yandex, eli paikallinen Google

2. Vkontakte

3-4. Googlen .com ja .ru -versiot

5. Mail.ru eli paikallinen Hotmail / Gmail

6. YouTube

7. Facebook

8. Odnoklassniki (uusi OK.ru-sivu julkistettu heinäkuussa)

9. Wikipedia, ja

10. Avito, eli paikallinen Huuto.net vs. Craigslist

Sijalta 11. eteenpäin lista sisältää useita sosiaalisen median ja blogipalveluja, kuten LiveJournal ja Twitter. Suomessa top 10 – listalle mahtuu sentään 4 uutismediaa some-kanavien ja hakukoneiden lisäksi.

– Rekrytoinnin tarpeisiin Professionalista löytyy n. 5,5 miljoonaa rekisteröitynyttä ja HeadHunterista löytyy peräti 14,3 miljoonaa rekisteröitynyttä. LinkedInin paras vertailukohta on Professionali, sillä HH pitää sisällään paljon laajemmin työnhakijoita kuin sellaiset asiantuntija-tason osaajat joihin Professionali ja LinkedIn fokusoivat. Toki kaikki LinkedIniin rekisteröitynyeet eivät ole työnhaussa tai kiinnostuneet millään tasolla työtarjouksista, mutta omaavat hyvin usein ansioluettelomaisen profiilin, jonka perusteella voidaan määritellä henkilön sopivuus tai kiinnostavuus omaan tarpeeseen.

PIENI RAAPAISU VENÄJÄÄ JA SOMEA. PISTIKÖ MIETTIMÄÄN?