Share

Markkinointi on monin tavoin omaksuttu osaksi rekrytoinnin käytänteitä viime vuosina, ja niin on nyt käymässä – ja osin käynyt jo – myös vaikuttajamarkkinoinnille.

Entistä useampi yritys pyrkii löytämään ne kuuluisat ”alan parhaat osaajat” rakentamalla systemaattisesti työnantajamielikuvaa, tuottamalla sisältömarkkinoinnin keinoin kiinnostavia tarinallistettuja uratarinoita, tuotetaan videota ja multimediaa, korostetaan kulttuuria ja arvoja, ja kannustetaan henkilökuntaa vinkkaamaan kavereitaan yrityksen suuntaan ”kulttuurisen mätsin” toivossa. Jotkut jopa kouluttavat henkilökuntaansa näihin toimenpiteisiin, ja muutamat palkitsevat kaikkein aktiivisimpia jakajia ja lupailevat vinkkipalkkioita.

Ja pikku hiljaa, kun kaikki tekevät samoja asioita samalla tavalla, teho heikkenee ja pitää keksiä seuraava lupaava toimintatapa, jolla voitaisiin hypätä ”nextille levelille”, kuten sanonta kuuluu.

Olisiko vaikuttajamarkkinoinnista seuraavaksi isoksi rekrytoinnin trendiksi vai jääkö se kuriositeetiksi, jota muutamat hyödyntävät, mutta kukaan ei oikein tiedä toimiiko se vai ei?

Ne hakijaprofiilit…

Vaikuttajamarkkinoinnissa pyritään hyödyntämään viestin välittäjänä henkilöä, jolla on jo saavutettu tietty status kohdeyleisön parissa. Voi olla, että henkilö on tunnettu bloggaaja, ”grammaaja”, ”snäppääjä”, tai jopa kaiken kansan tuntema julkkis.

Henkilöllä voi olla oma kanava, jolla on merkittävä määrä seuraajia joita halutaan tavoitella, tai hänen nimensä ja naamansa näyttäminen yrityksen kanavassa tuo paljon näkyvyyttä, seuraajia, uutiskirjeen tilaajia, tai vain ”pöhinää”. Joskus jopa uusia asiakkaita.

Mutta puhutteleeko tunnettu vaikuttaja, kuten Roni Back, Soikkuu, Mmiisas, tai Benjamin Peltonen, sinun kohdeyleisöäsi? Seuraavatko he jotakuta näistä vaikuttajista, jotka tuntee nuorista useampi kuin Tarja Halosen tai Speden?

Kaikkihan lähtee siitä, että tiedät ketä kohdeyleisösi on. Sinulla on laadittuna ainakin auttava hakijaprofiili, joka myös kandidaattiprofiilina ja myynnissä ostajaprofiilina tunnetaan.

Hakijaprofiileja voi olla useita tyypillisimpiin osaajatarpeisiin mietittynä, tai voit laatia sellaisen juuri tätä tiettyä yhtä tarvetta varten. Mutta jos et tiedä ketä tavoittelet, mistä silloin tiedät mistä heidät tavoitat – tai mentäessä profiileissa hieman pidemmälle – mistä he ovat kiinnostuneet, mitä he arvostavat työsuhteessa tai ammatissaan, miten heidät tavoitat, ja paljon, paljon muuta.

Usein perustason ymmärrys riittää; mitä osaamista hyvällä osaajalla pitää olla teknisesti, millainen koulutustausta heillä on, millä toimialalla ja/tai roolissa he nyt työskentelevät, millä paikkakunnalla he asuvat, ja missä em. kriteerit täyttävä ihminen todennäköisimmin hengailee… verkossa. Jos et tiedä, kysy nykyisiltä työntekijöiltäsi, jotka omaavat vastaavaa kokemusta tai toimivat samanlaisessa roolissa, he tietävät.

 

Vaikuttajista mikrovaikuttajiin

Vaikuttajamarkkinoinnin ei kuitenkaan kuulu olla markkinoinnin kanssa linjassa, usein jopa tärkeää että se ei ole. Nimittäin, henkilöt joita yritys yleensä vaikuttajamarkkinoinnilla tavoittelee ja jotka näitä vaikuttajia seuraavat, ovat todennäköisesti aika erilaisia, kuin ne alan huippuosaajat, joita yrität houkutella teille töihin. Ei ihan aina, mutta pääsääntöisesti näin. Et siis tarvi ”julkkista” kertomaan seuraajilleen, että teillä on paikkoja auki, siitä ei ole kyse.

Jos halutaan hyödyntää vaikuttajamarkkinointia, tulee kandidaattiprofiilin laatimisen jälkeen seuraavaksi tehtäväksi miettiä, ketkä ovat sellaisia henkilöitä, joita tavoiteltavat huippuosaajat seuraavat, kuuntelevat ja todennäköisesti arvostavat.

Keitä ovat oman toimialasi huippuasiantuntijat, karismaattiset puhujat tai kirjoittajat? Ketä on toimialan tunnetuin hahmo tai suosituin puhuja tai kouluttaja? Onko alalla kaiken kaikkiaan ajatusjohtajia? Kenelle he työskentelevät? Voisimmeko saada houkuteltua heitä jakamaan rekrytointi- ja työnantajamielikuvasisältöjämme? Ovatko he verkostoissamme tai henkilökuntamme verkostoissa? Todennäköisesti ovat. Voisimmeko saada sitä kautta heidät vieraaksi firman podcastiin, videoille, tapahtumiin tai julkaisuihin?

Kannattaisiko jopa hieman maksaa (joko rahalla, palveluksilla, ostamalla koulutuksia tai tarjoamalla illallisen), että he puhuisivat firmasta positiivisia ja vinkkaisivat seuraajilleen, lukijoilleen ja kuulijoilleen, että yrityksenne on alan kiinnostavin toimija, tai jopa suoraan vinkata että teillä on todella kiinnostavia paikkoja auki?

Heitä kuunnellaan, heidän näkemyksiään arvostetaan, heidän mielipiteitään kunnioitetaan, ja heidän suosituksensa ovat rahanarvoisia sille, joka suosituksen saa.

Puhutaan mikrovaikuttajista. Henkilöistä, joiden seuraajamäärät blogissa, Twitterissä, YouTubessa tai muissa kanavissa ei (vielä) ole laskettavissa kymmenissätuhansissa, vaan enemmänkin muutamissa tuhansissa, mutta muutamissa tuhansissa juuri sen oikean kohdeyleisön osalta. Seuraajamäärän ei aina tarvitse olla niinkään suuri, jos se on juuri sitä itseään, oman alan huippuosaajia!

 

Henkilökunnasta vaikuttajia?

Aina ei mikrovaikuttajia tarvitse lähteä kovin kaukaa metsästämään, parhaimmillaan he ovat jo Teillä töissä!

Ovatko jotkut työntekijöistänne erityisen tunnettuja ja arvostettuja omalla alallanne tai omaan osaamiseensa liittyen? Voitaisiinko heidän tunnettuuttaan jopa buustata? Voisimmeko rakentaa systemaattisesti heistä entistä tavoittavampia ja arvostetumpia omalla toiminnallamme? Voisimmeko hyödyntää markkinoinnin resursseja omien huippuosaajiemme henkilöbrändäykseen, positiivisella, luonnollista, oikeaa osaamista tukevalla tavalla?

Kyllä, jotkut tekevät sitä jo.

Henkilökunnan henkilöbrändääminen ei ole enää uutta ja ennenkuulumatonta, varsinkin asiantuntijapalveluita myyvät organisaatiot ovat näin toimineet jo muutamia vuosia Suomessakin. Eivät ehkä vaikuttajamarkkinointi-kulmalla, mutta ymmärtäen, että parhaat työntekijämme ovat hunajapurkki paitsi uusille asiakkaille, myös entistä paremmille työnhakijoille.

Meillä voi olla huomaamattamme jo valmiiksi omalla alallamme vaikuttavia henkilöitä töissä. Mikrovaikuttajia. Oman osaamisalueensa Mikko Hyppösiä Kouvolan seudulla. 

Pitäisi vain tunnistaa heidät ja saada heidät aktivoitua. Ja se, se onkin tämän prosessin viimeinen ja helpoin tehtävä. Koska he ovat Teillä töissä.